Stuk gaan op korte afstand hogere hartslag

Plaats reactie
mariekedurville
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2016, 21:23

Stuk gaan op korte afstand hogere hartslag

Bericht door mariekedurville »

Vandaag ging ik de eerste keer de 2 km lopen op hartslag 186.
Nadat zaterdag de 4km op hartslag 168 goed was bevallen (hoewel mn hartsag 173 was kreeg m niet lager) denk ik dat er nu iets niet goed gaat.

Is het de bedoeling dat er eerst een bepaalde afstand wordt warm gelopen want ik ging (naar waar ik ook bang voor was) al helemaal stuk na korte tijd. Ik ben vol blijven houden maar kreeg mn hartsag niet boven de 173 en na 1 km moest ik stoppen omdat ik niet meer kon. Even gewandeld weer gestart op tempo maar dit was na zeer korte tijd niet meer vol te houden, weer gewandeld en uiteindelijk op iets lager tempo tot de 2 km vol gemaakt en was blij toen nar huis te gaan wandelen…..
Met max hartslag van 177 en gemiddelde 166
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Stuk gaan op korte afstand hogere hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Marieke,

Je zegt dat je 2km ging lopen op hartslag 186, hoe is deze hartslag bepaald?
Als "helemaal stuk" gaat loop je te hard, dan zit je niet in D3 maar erboven.

Even warmlopen is altijd verstandig als je een intensieve training doet, dus dat zou ik zeker aanraden. Wat de lengte van het inlopen betreft moet zelf even bepalen wat je prettig vindt.

Als je aan de 2km begint laat je de snelheid geleidelijk opvoeren tot je aan de gewenste hartslag zit, dit houd je vast totdat de afstand erop zit.

Met blijde groet,

Rob
mariekedurville
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2016, 21:23

Re: Stuk gaan op korte afstand hogere hartslag

Bericht door mariekedurville »

Beste Rob

Bedankt voor je reactie. Ik heb een hartslagmeter met horloge van Polar dus ik neem aan dat dat goed is.
Sorry begin net dus heb nog niet alles gelezen weet even niet wat D3 is.
Maar het gekke is wel dat mn hartslag niet anders was dan zaterdag ( en toen kon ik nog wel even door blijven lopen na 4km voor mn gevoel) behalve dat ik direct op redelijk tempo ben gaan lopen.

Maar als ik het goed begrijp kan ik eerst rustig aan opbouwen naar de hartslag van 186 en als ik die haal dan de 2km in laten gaan? ( al ben ik sowieso al wel benieuwd of ik die hoge hartslag zo lang vol ga houden)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Stuk gaan op korte afstand hogere hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marieke,

De bedoeling is warm lopen en dan start je de 2km. Daarna laat je de hartslag langzaam oplopen tot de gewenste waarde en houd je die vast tot de 2km vol zijn.

Je loopt dus niet de hele 2km op 186.

Ben ik nog wel benieuwd hoe je de hartslagen hebt bepaald?

Met blijde groet,

Rob
mariekedurville
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2016, 21:23

Re: Stuk gaan op korte afstand hogere hartslag

Bericht door mariekedurville »

Hoi Rob

Bedankt voor de verduidelijking!
Ik heb de veldtest gedaan welke jullie hadden beschreven en daaruit is jullie schema gekomen mbt hoogte hartslag.

groetjes marieke
Plaats reactie