Focus op neus of op adem?

Plaats reactie
Suzanne ter Horst
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2021, 12:16

Focus op neus of op adem?

Bericht door Suzanne ter Horst »

Hoi hoi!
Op de dagen na dat ik niet thuis ben, óf vroeg de trein in moet voor werk, houd ik het mediteren goed vol. Ik kan er naar verlangen :)
WEl merk ik allereerst dat ik er vaak s avonds erg wakker van wordt, wat onhandig is, net voor het slapengaan. Terwijl als afsluiting van de dag is het wél een lekker momentje.. Hebben andere mensen dit ook?

Daarnaast: Ik mis in de instructies een beetje het ademhaal gedeelte, en daarom vraag ik mij af of ik het goed heb opgevat. Want bij de anapana focus je op de driehoek (daar is wel enige ademhaling, maar ademhaling is ZOVEEL meer voelbaar in mijn borstkas), en bij vipassana focs je op lichamsdelen, dus eigenlijk niet op ademhaling. De ademhaling lijk ik dan alleen aandacht te 'mogen' geven als ik bij vipassana bij mijn borstkas/romp aangekomen ben.
Is dat de bedoeling?

Hartelijke groet!
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Focus op neus of op adem?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Suzanne,

Zelf heb ik de ervaring dat ik het voor het slapengaan prettig vind. Ik ben benieuwd of andere mensen ook jouw ervaring hebben, dat ze juist áán gaan.

Je schrijft verder dat er in de 'anapana-driehoek' wel enige ademhaling is, maar dat het in je borstkas meer voelbaar is. Dat is precies de reden om de aandacht bij de driehoek te hebben. Juist omdat je ademhaling daar subtiel is, moet je wel geconcentreerd zijn om er iets te voelen. Als je met aandacht bij je borstkas of buik bent, hoef je minder te concentreren en train je je brein minder diep. Daarom: observeer de driehoek en als je niets voelt of weinig voelt, gewoon met aandacht erbij blijven. Dan komt er vanzelf een moment dat je er van alles gaat voelen. Leuk om je te realiseren dat als je er veel voelt, dat je concentratie dus omhoog is gegaan.

Je uitleg van Vipassana is helemaal raak, zo zit het precies.

Gelijkmoedig voorwaarts.

Koen
Suzanne ter Horst
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2021, 12:16

Re: Focus op neus of op adem?

Bericht door Suzanne ter Horst »

Ha Koen,

Super bedankt, zeer verhelderend. Ik ga weer lekker verder! (nu op dag 17 van het 2x20 programma) :)

Groet!
Plaats reactie