Vragen over zones in Fitbit + vragen over formulier

Plaats reactie
René Hoedelmans
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 jan 2021, 18:33

Vragen over zones in Fitbit + vragen over formulier

Bericht door René Hoedelmans »

Hoi,

Ik heb mijn omslagpunt bepaald (174) en de aangepaste D2 zone in mijn Fitbit opgeslagen.
In de app zie ik dat Fitbitt een formule gebruikt om de diverse zones te berekenen (zie bijlag).
Zijn deze ook acceptabel? Zijn wat breder maar komen wel veel overeen met die van sportrusten.
Voor mij is het voordeel dat ik deze zones wel kan invoeren als trainingsdoel, de aangepaste zone niet.

Verder de vraag of in het formulier waar ik de trainingen moet bijhouden, met hartslag de gemiddelde hartslag wordt bedoeld.

Alvast bedankt voor de feedback.

Gr. René
Bijlagen
Screenshot_20210702-073844.png
Screenshot_20210702-073844.png (188.81 KiB) 502 keer bekeken
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Vragen over zones in Fitbit + vragen over formulier

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi René,
René Hoedelmans schreef: 02 jul 2021, 09:23 Zijn deze ook acceptabel?
Nee, ik ben diep bedroefd dat Fitbit nog deze formule hanteert. Het zou nu toch wel onderhand voor iedereen duidelijk moeten zijn dat 220-leeftijd een erg onbetrouwbare schatting is van je omslagpunt, en daarmee vervalt ook de basis van de rest van de berekening.
Je kunt dit ook lezen op de site van de atletiekunie: https://www.hardlopen.nl
René Hoedelmans schreef: 02 jul 2021, 09:23 Verder de vraag of in het formulier waar ik de trainingen moet bijhouden, met hartslag de gemiddelde hartslag wordt bedoeld.
Ja dat klopt, hier vul je de gemiddelde hartslag in.

Hoe doet je Fitbit het trouwens tijdens het hartlopen? Ik hoorde laatst een podcast over Sport Data Valley en die waren niet te spreken over de hartslagmeting van Fitbit tijdens het hardlopen (wel tijdens dagelijks gebruik). Dus ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Blijde groet,
Rob
René Hoedelmans
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 jan 2021, 18:33

Re: Vragen over zones in Fitbit + vragen over formulier

Bericht door René Hoedelmans »

Hoi Rob,

Mijn ervaring met Fitbit is bijzonder goed. Meet hartslag naar ook hsv en sp02. Hiervoor heb ik nooit een hartslagmeter gehad dus heb geen vergelijking maar ben erg tevreden.

Bij Fitbit kun je de max hartslag aanpassen waarmee de 220 dus komt te vervallen en de berekening hierop wordt gebaseerd. Vandaar de vraag of de zones overeen komen.

Toevallig is mijn maximale hartslag 179 en ben ik 40 jaar oud. De formule 220 is voor mij dus bijna correct :-).
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Vragen over zones in Fitbit + vragen over formulier

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi René,
René Hoedelmans schreef: 05 jul 2021, 22:22 Mijn ervaring met Fitbit is bijzonder goed.
Fijn om te horen.

Ik snap alleen je probleem nog niet helemaal.
René Hoedelmans schreef: 02 jul 2021, 09:23 Voor mij is het voordeel dat ik deze zones wel kan invoeren als trainingsdoel, de aangepaste zone niet.
Je zegt dat als je de zones met de hand invoert in je Fitbit je deze niet kan gebruiken als trainingsdoel, maar wel de automatisch bepaalde zones? Als ze grotendeels overeenkomen dan kun je ze uiteraard gebruiken.

Succes!
Rob
René Hoedelmans
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 jan 2021, 18:33

Re: Vragen over zones in Fitbit + vragen over formulier

Bericht door René Hoedelmans »

Hoi Rob,

Zie dat mijn vraag idd niet helemaal duidelijk is.
Er is een verschil tussen de Fitbit zones en de van sportrusten.
Kan alleen niet verklaren waarom.
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-07-08 at 20.29.45.jpeg
WhatsApp Image 2021-07-08 at 20.29.45.jpeg (48.82 KiB) 486 keer bekeken
WhatsApp Image 2021-07-08 at 20.29.45 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-07-08 at 20.29.45 (1).jpeg (62.29 KiB) 486 keer bekeken
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Vragen over zones in Fitbit + vragen over formulier

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi René,

Ik heb geprobeerd te achterhalen hoe Fitbit de zones heeft berekend, maar kan hier niet echt een antwoord op vinden.
D3 komt in ieder geval overeen met "Piek" en D1+D2 met "Cardio". D0 is dan "Vetverbranding", maar dat had je denk ik zelf ook wel gezien.

Overigens zul je zien dat er vaak verschillen zitten in de zones, omdat iedereen weer zijn eigen formules hanteert. De één gaat uit van maximale hartslag, de ander van omslagpunt en soms wordt ook de rusthartslag meegenomen. Over het algemeen kun je wel van uitgaan dat als je een schema volgt met een bepaalde zone berekening, die zone berekening in ieder geval bruikbaar is bij dat betreffende schema. Verder is het zo dat bij vrijwel alle schema's het omslagpunt tussen de 4e en 5e zone zit, bij Sportrusten dus tussen D3 en AT+.

Als je vragen hebt over de (Sportrusten) hartslagzones en de filosofie erachter zou ik je aanraden "de Hardlooprevolutie" te lezen. daarin wordt alles helder uitgelegd.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie