Break it down

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Miangela Lacle

Break it down

Bericht door Miangela Lacle »

Op 2 januari ben ik begonnen met het sportrustenschema, bij aanvang 35j, lengte 159, 68kg, snelste 10K tijd 67min. en een hartslag van 182 bij mijn omslagpunt tijdens de veldtest (182-2=180 ingevuld bij schema). Mijn doel is de marathon van Rotterdam.
De trainingen gaan op zich goed, maar moet erg langzaam lopen om mijn marathonhartslag niet te overschreiden. Ik verheugde me dan ook op de 10K VOLUIT. Afgelopen zaterdag (inmiddels 66kg) heb ik die gelopen bij een duinloop en dat viel een beetje tegen al was ik spoedig hersteld; tijd 64 min, gemiddelde hartslag 180. Tijdens de loop was mijn hartslag al snel en geregeld boven de 182.
Bij het invullen van mijn nieuwe snelste 10K tijd valt me op dat mijn marathonhartslagen nauwelijks veranderen. Op dit moment is mijn tempo op marathonhartslag te laag om binnen 5u30 te finishen.
Mijn vragen zijn:
Is het uberhaupt mogelijk voor mij om binnen 5u30 bij de marathon te finishen?
Moet ik een iets hogere omslagpunt hartslag invoeren voor mijn schema (bv 182), misschien toch te vroeg gestopt bij de veldtest?
Of moet ik eerst deze opnieuw berekenen?
Wat is wijsheid?

Groetjes, M
Runningman

Re: Break it down

Bericht door Runningman »

Ik kan me voorstellen dat een "duinloop" valt onder een zware loop. Dit houdt in dat je harder moet werken (en ongewenst hogere hartslag) dan een vlakke loop op asfalt. Ik denk dat wanneer je de test nogmaals zou doen op vlakke weg er een beter resultaat uit komt. Wanneer ikzelf een heuvel tegenkom en mijn hartslag tijdelijk hoger is dan houd ik mijn snelheid na de heuvel constant i.p.v. lopen op hartslag. Als mijn hartslag weer op normaal niveau zit schakel ik weer over op hartslag welke dan weer leidend wordt voor de resterende tijd van de run.

Dit is mijn ervaring, geen wetenschap :)
Succes en groet, Ramon
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi M,

Zo slecht ging het toch niet? Je hebt 3 minuten van je 10km af gelopen!
Verder is een tijd van 5:30 goed haalbaar als je een 10km kunt lopen in 64 minuten.
Je omslagpunt (180) lijkt wel in orde te zijn als je gemiddeld ook 180 loopt op de 10km.

Een tip om je 10km tijd te verbeteren:
In je schema staan 3 hartslagen per week, de lage twee loop je op de langste afstanden en dit is je marathon hartslag.
De hoogste is voor de intensieve training, als je kunt mag je die ook sneller doen dan aangegeven.

Ik heb nog wel een vraagje: je zegt dat je marathonhartslag te laag is om binnen 5u30 te finishen, wat is je gemiddelde snelheid nu bij de langste training?

met blijde groet,

Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 01 feb 2016, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Miangela Lacle

Ha Rob,
Bedankt voor je reactie! Ik hou de moed erin!
Op de marathonhartslag laag lopen heb ik nu een snelheid van gemiddeld 9.15 min/km. :shock:
Gr,
RunningRob - Sportrusten

Aj, dat is wel erg langzaam idd.
Zou je voor mij eens een testje kunnen doen?
En de afstand op marathonhartslag laag eens op 7:50 tot 8:00 min/km lopen?
En dan even kijken waar je hartslag gemiddeld op uitkomt?

Alvast dank,

Rob
Miangela Lacle

Okay, will do!
Die loop ik zaterdag weer.
Vandaag 7 km, 7:36 min/km, gem. HS 153. Maar misschien is deze afstand te kort voor een goed beeld :?: .
Groeten,

M
Miangela Lacle

Beste Rob,
Ik heb vandaag alvast je advies opgevolgd. Ik heb 10 km (dit is momenteel mijn afstand voor de marathon hoog) gelopen op een snelheid tussen 7:50 en 8:00 min/km. Ik heb niet op mijn hartslag gelet maar heb de tempo proberen aan te houden.
De cijfers zijn dan als volgt: 10km, tijd 1:19:02, tempo 7:54 min/km, gem HS 146, max HS 160.
Kan je hier wat mee? Misschien ook handig om te weten dat mijn maximale hartslag recent gemeten is op 204.
Ik hoop snel wat van je te horen!
Groeten,

M
MirandaBoom
Contacteer:

Bericht door MirandaBoom »

Hoi Miangela
Lees je verhaal met bewondering. Gewoon doorzetten hoor! We hebben nog vele dagen te gaan...!
Ben benieuwd naar de reactie van Rob en hoe je schema gaat veranderen na deze nieuwe metingen.
Zet um op!
RunningRob - Sportrusten

Hoi M,

Dank voor je test, prima gedaan. Ik stel voor de marathon laag trainingen op 145 te lopen en de marathon hoog op 150.
De intensieve trainingen op 155, deze laatste mag ook sneller als je dat wilt maar dat hoeft niet.
Laat even weten hoe het gaat!

Succes! met blijde groet,

Rob
Miangela Lacle

Super! Bedankt voor je advies, ik ga ermee aan de slag!
Thanks Runningman en Miranda voor de support.
Loving the running!
Gr,

M
Plaats reactie