Nuchter hardlopen

Plaats reactie
Sanne Philipoom
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2021, 13:05

Nuchter hardlopen

Bericht door Sanne Philipoom »

Ik ben nu op dag 8 van het programma. En er wordt gezegd dat je nuchter moet gaan sporten. Maar wat ik me als eigenwijs iemand afvraag... Het maakt toch niet uit of je wel of niet nuchter hardloopt als je helemaal geen koolhydraten van te voren eet? Want dan kun je ook niet overgaan op koolhydraat verbranding. Of zit dit toch anders in elkaar.
Deze vraag komt ook door een gesprek met mijn schoonmoeder die volledig keto eet.

Groetjes Sanne
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Nuchter hardlopen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi,

Door vóór het ontbijt te sporten, leeg je eerst de glycogeenvoorraad. Of je nu ketogeen eet, wel of geen koolhydraten eet. Je hebt altijd een voorraadje glycogeen op de plank liggen. Vervolgens vergroot je lijf de glycogeenvoorraad bij een goed herstel, dat heet supercompensatiecurve; je krijgt dus meer energie dan je daarvoor had. Doordat je de glycogeenvoorraad leegt, gaat het lijf vervolgens over op vetverbranding. Zo maak je van je lichaam dus een flexibele verbrandingsmachine.

Groetjes, Janneke
Willemijn85
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2021, 09:25

Re: Nuchter hardlopen

Bericht door Willemijn85 »

In de uitleg over nuchter sporten staat dat voor de lunch of avondeten ook telt als nuchter sporten. Hoe lang moet het dan minimaal na je vorige maaltijd zijn?
Voor mij is voor het ontbijt sporten wel een grotere uitdaging dan later op de dag namelijk.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Nuchter hardlopen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Het is al goed om het vóór je volgende maaltijd te doen, dus een uur of 4 - 5 na je vorige maaltijd.
Dan heb je al de voordelen van het nuchter sporten.

Groetjes Janneke
Plaats reactie