Koolzuur

Plaats reactie
Sjoerd van Haaren
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2021, 20:11

Koolzuur

Bericht door Sjoerd van Haaren »

Goedemorgen!

Vraagje over het koolzuurverhaal. Wat ik nog niet helemaal snap: Je ademt koolzuur af. Het probleem bij gestresste mensen is vaak dat ze de uitademing niet helemaal laten gaan. Ik lees dat die mensen TE VEEL koolzuur afblazen. Ik kan dit niet helemaal rijmen want ik zou denken: 'de uitademing is te kort, dus blijkbaar blazen ze te weinig koolzuur uit'. Hoe zit dit?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Koolzuur

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Sjoerd, de lucht die je inademt is 21% zuurstof en 0,04% koolzuur. De ideale verhouding zuurstof:koolzuur in je bloed is 3:2. De koolzuur in je bloed is voornamelijk koolzuur die je zelf ‘maakt’ en vervolgens vasthoudt. Door een snelle of diepe ademhaling heeft je lichaam de kans niet om je koolzuur vast te houden, maar adem je het weer uit. Is dit antwoord op je vraag?
Sjoerd van Haaren
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2021, 20:11

Re: Koolzuur

Bericht door Sjoerd van Haaren »

Ja, dat verheldert het wel. Dankje Koen!
René Agelink
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2020, 11:44

Re: Koolzuur

Bericht door René Agelink »

Ik heb vandaag de Wim Hof ademhalingsoefeningen gedaan, en heb daarbij een saturatiemeter op mijn vinger.
Nu zie ik dat ik tijdens de inademingen (die 30stuks) dat mijn O2 gehalte stijgt naar 99-100%, en de hartslag wat oploopt.
Bij het daarna inhouden van mijn adem (retentie) zie ik dat mij O2 gehalte flink zakt, wel tot 70% of lager. (hartslag zakt ook)
Is dit normaal? en bij welke waarde wordt het gevaarlijk?
p.s. na weer inademen gaat mijn O2 waarde weer snel omhoog.
Merkte daarna wel dat ik rustiger was in mijn ademhaling, dus wil de oefeningen wel blijven doen.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Koolzuur

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha René,

Excuses voor mijn late reactie. Welke saturatiemeter heb je? Vermoedelijk zakt je O2 niet naar 70, en is ie wel iets hoger. Maar het is niet gevaarlijk. Klinkt gek, maar als ie te laag wordt, val je gewoon flauw en dan neemt je lijf de boel weer over en is het goed.
Plaats reactie