Cadans, hartslag en metronoom

Plaats reactie
Jacques Smeets
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2021, 21:24

Cadans, hartslag en metronoom

Bericht door Jacques Smeets »

Ik probeer mijn looptechniek te verbeteren en kwam er achter dat mijn cadans (154 - 158) volgens kenners (Googlen:zoals runnerworld) te laag is. Er zijn mensen die beweren dat je het beste loopt op een cadans van 180. Anderen zeggen dat dit van je gewicht, lengte etc. afhangt, maar dat je minimaal boven de 160 moet zitten, anders heb je meer kans op blessures.

Nu wil ik dat best proberen en heb nog een metronoom. Wat is jullie ervaring en/of hebben jullie tips. Ik volg nu het 10K programma en wil nu tijdens het vogels kijken met een metronoom lopen en die maar eens instellen op 168 om te beginnen.

P.S. blijft cadans altijd hetzelfde en pas je de lengte van je pas aan afhankelijk van de snelheid die je wil lopen?

(Mijn ervaring als loper ik heb 14 marathons gelopen "mindfull", dus die cadans zit aardig ingebakken. Ga nu dit jaar mijn 15e lopen in november en bouw op via jullie 10K programma, daarna het 21k programma en tot slot het marathon programma. Dit is de eerste keer dat ik met de 14K aanpak een marathon ga lopen).

Ben benieuwd naar jullie tips.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Cadans, hartslag en metronoom

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jacques,

De meningen zijn wat verdeeld over de stapfrequentie, maar het advies is over het algemeen wel om een hoge stapfrequentie proberen te handhaven.
Ik zou alleen niet proberen deze langzaam te verhogen, want dan moet je telkens wennen aan een nieuwe stapfrequentie.

Dus zet gelijk je metronoom op 180 en probeer dit dat te volgen.

Hoe pak je dit aan?
Om dit aan te leren begin je vanuit stilstand. Dus start je metronoom (op 90) en dan zet je je rechter of je linker voet precies op de piep neer. Dat is makkelijker.
Dus in stilstand ren je op de plaats op cadans 180 en van daaruit begin je heel langzaam te rennen. Dus je frequentie blijft hetzelfde maar je stap wordt steeds groter. Versnel en vertraag zo een paar keer. Doe dit zeg eens 5 tot 10 minuten en doe dan je training zonder metronoom verder. Dit omdat je ook moet wennen aan het hoge tempo en als je in één keer omgaat bestaat er kans op blessures en dat zou jammer zijn.

Je zult merken dat je op een gegeven moment er aan gewend raakt en ook dat je een "eigen" stapfrequentie vind die jij prettig vindt. En dat kan best 170 of 190 zijn. En ook zul je zien dat je als je langzaam loopt een iets langzamere stapfrequentie gebruikt dan als je snel gaat. Dat is natuurlijk en dit hoef je dus ook niet te veranderen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Jacques Smeets
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2021, 21:24

Re: Cadans, hartslag en metronoom

Bericht door Jacques Smeets »

Dag Rob,
Dankjewel. Dit ga ik proberen!!

Overigens heb ik na een enthousiast verhaal van Koen over de Stryd in een PRORUN webinar deze Stryd aangeschaft en vandaag mijn eerste run gedaan. Uit de gegevens blijkt dat ik bij het inlopen een cadans heb van 158 en als ik harder loop op 170 zit. Dus dat klopt met wat jij al aangeeft. Deze run geeft me ook het gevoel dat 180 moet kunnen en dat het een kwestie is van trainen en idd niet te hard van stapel lopen.
Jouw aanpak spreekt me aan.
Nogmaals dankjewel.
Groet
Jacques
Plaats reactie