Slaapapneu en avondritueel

Plaats reactie
Peter62
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2020, 14:50

Slaapapneu en avondritueel

Bericht door Peter62 »

Beste Sportrusters,

Ongeveer een jaar geleden heeft een verpleegkundige van het NSI bij mij een slaaptest afgenomen. De aanleiding was een onverklaarbare vermoeidheid overdag. Een gebrek aan energie. Tijdens de test werd hartslag, ademhaling en andere parameters gemeten. De meting leverde als resultaat dat ik last zou hebben van slaapapneu door het groot aantal ademstops per nacht. Vervolgens heb ik een tijd lang geprobeerd om met een CPAP te slapen. Helaas kon ik daar niet volledig aan wennen. Hebben jullie daar ervaring mee? Welke oplossingen zijn er nog meer voor slaapapneu. Kan een vast avondritueel de slaapapneu verbeteren?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Slaapapneu en avondritueel

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Peter,

Beetje gekke vraag misschien, maar ben jij slank of heb jij wel wat kilo's extra's? Want als je wat kilo's meer bij je draagt dan nodig is, dan is afvallen dé beste manier om je apneu te verminderen.
Peter62
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2020, 14:50

Re: Slaapapneu en avondritueel

Bericht door Peter62 »

Hoi Koen,

Mijn antwoord op je vraag of ik last heb van overgewicht.

Momenteel heb ik wel een verhoogd BMI van 26,4. Maar dat grenst nog niet aan zwaarlijvigheid. Zou het helpen om een paar kilo's af te vallen en daardoor beter te slapen? Misschien wel de snelste route om resultaat te boeken maar niet de makkelijkste. ;)

Groet,
Peter
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Slaapapneu en avondritueel

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Peter,

Bij apneu is een paar kilo afvallen vaak wel een korte klap naar resultaat. Ook een leuke manier, toch? Lekker rennen, fietsen, koffie drinken, boeken lezen, mediteren, koud douchen en mooie plannen maken (ja, je houdt veel tijd over als je ontbijt overslaat ;) ) Tip: schrijf je in voor een mooie run in juli, sla je ontbijt over en ga lekker trainen en mediteren. Dan val je vanzelf af en komt een diepe slaap ook wel.

Is dat wat?
Plaats reactie