D2 lopen

Plaats reactie
Cora Gesell
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:06

D2 lopen

Bericht door Cora Gesell »

Hoi, ik loop nu een week of 2 het D2 programma. Mijn D2 zone is 140-162. Ik merk dat ik eerst moeite moet doen om in deze zone te komen, dan loop ik een paar minuten lekker op een gemiddelde hartslag van 153-155 en dan "schiet" mijn hartslag naar 161-163. Ik krijg dan telkens een melding van mijn Polar dat ik te hoog zit. Het kost redelijk wat moeite (echt heel langzaam lopen) om mijn hartslag weer wat lager te krijgen. Terug naar 153-155 lukt niet echt of ik moet gaan wandelen. Is het een probleem om bovenin je D2 zone te lopen? Of is een gemiddelde beter en zo ja, hoe doe je dat ;)
Maria27
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2020, 16:05

Re: D2 lopen

Bericht door Maria27 »

Ik lees even mee. Wat zegt jouw Polar aan het einde qua gemiddelde hartslag?

Ik herken namelijk dat ik tijdens het lopen erboven uitkom (pieken van 164), ook de melding krijg, en na afloop als gemiddelde
hartslag 155 heb (mijn zone is 138-154) en dat is dan maar net over de 'grens'.
Maaike De Werk
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2020, 18:39

Re: D2 lopen

Bericht door Maaike De Werk »

Ik lees ook even mee, zelfde probleem, alleen dan D2 140-157, onder de 162-164 lopen is voor mij écht lastig... aan het eind van mijn loopje is mijn gemiddelde vaak alleen "acceptabel" door de lage hr van de 1e km..
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: D2 lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Cora, Maria en Maaike,

Als de hartslag sterke pieken of dalingen vertoont zonder dat je echt sneller of langzamer bent gaan lopen, dan is het eerste wat je moet checken of de meting wel goed is. Met name met koud weer kan het goed zijn dat in eerste instantie de meting (nog net) goed gaat, maar door afkoeling later problemen gaat vertonen.
Meestal helpt het je horloge een gaatje strakker te doen. Denk niet "maar hij zit al strak", probeer het toch eens.
Wat ook wel eens wil helpen is het horloge aan de binnenkant van de pols te doen of aan de andere andere hand.

Mocht dit geen resultaat geven trek dan weer even aan de bel, dan kijken we even verder.

Blijde groet,
Rob
Cora Gesell
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 nov 2020, 12:06

Re: D2 lopen

Bericht door Cora Gesell »

Hoi,

Mijn gemiddelde hartslag is idd gewoon goed voor de zone. Maar dit komt ook omdat ik in het begin een lage hartslag heb. Als ik eenmaal in D2 zit kom ik iedere keer boven de bovengrens. Het vaster doen van mijn horloge helpt wel alhoewel ik dan wel sneller een hoge hartslag heb.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: D2 lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Cora,

Maar snelle pieken en dalen zijn eruit? Want die duiden juist op een meetfout. Ook als je stil gaat staan na het lopen moet je hartslag rustig naar beneden gaan.

Als de meeting wel goed gaat: wat ook goed helpt om je hartslag onder controle te houden tijdens het lopen is je stapgrootte aan te passen en niet je stapfrequentie. met andere woorden: als je hartslag te hoog wordt neem dan kleinere passen maar houd je aantal passen per minuut hetzelfde (is ook gelijk een goede techniek oefening ;) ).

Mocht er nog steeds iets niet goed gaan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Harriët De Boer
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2020, 14:19

Re: D2 lopen

Bericht door Harriët De Boer »

Hallo
Als ik in D2 loop kom ik perfect uit op mijn gemiddelde hartslag,maar mijn ronde tijden verschillen wel. Naarmate ik verder kom gaat mijn hartslag omhoog en die ik stapje terug zodat ronde tijd langer word. Mijn vraag is is dit een probleem of moeten de ronde tijden ook ongeveer zelfde zijn?
Groetjes harriët
Harriët De Boer
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2020, 14:19

Re: D2 lopen

Bericht door Harriët De Boer »

Hallo
Als ik in D2 loop kom ik perfect uit op mijn gemiddelde hartslag,maar mijn ronde tijden verschillen wel. Naarmate ik verder kom gaat mijn hartslag omhoog en die ik stapje terug zodat ronde tijd langer word. Mijn vraag is is dit een probleem of moeten de ronde tijden ook ongeveer zelfde zijn?
Groetjes harriët
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: D2 lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Harriët,

Dat klopt, je tempo daalt langzaam naarmate je verder loopt op dezelfde hartslag. naarmate je beter getraind bent zal dit effect minder zijn.

Blijde groet,
Rob
Inge de bie
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2020, 13:33

Re: D2 lopen

Bericht door Inge de bie »

Ik ben sinds 3 weken begonnen met beginnerschema en d2 programma.
Ik loop op donderdag ochtend om half 7 voor werk en het valt me op dat het me niet lukt om mijn d2 zone (145/162) aan te houden en hartslag stuk lager is. Vandaag versnelt en een stuk harder gelopen dan normaal, maar gemiddelde hardslag van 107. Terwijl andere trainingen op mijn vrije dagen rond 9 uur prima lukt om in d2 te lopen en gemiddelde hartslag van rond de 150. Heeft iemand hiervoor een verklaring?
Bvd
Groetjes inge
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: D2 lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi inge,

De training van vanochtend (donderdag) lijkt mij een meetfout.

Het is wel zo dat als het koeler is en je bent goed uitgerust dat je hartslag lager is (met andere woorden: je bent sneller bij dezelfde hartslag). Maar als je normaal rond 150 loopt en je komt nu uit op 107, dan is dat verschil te groot.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie