conditie opbouwen na burn out

Plaats reactie
Paula de Jong
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2020, 13:23

conditie opbouwen na burn out

Bericht door Paula de Jong »

Goedemiddag,

Ik heb vorig jaar oktober een heftige burn out gehad, afgelopen jaar mijn conditie weer proberen op te bouwen, maar een maand geleden weer een terugval gehad, niet helemaal terug bij af, maar wel weer nodig conditie op te bouwen, ik wandel nu 4 a 5 km elkde dag en dat gaat goed .
Fietsen is zwaarder, en heb ik nog niet echt opgepakt weer maar wel weer de wens dit te doen.
Het is lastig balans te vinden in wat wel en minder goed is. ademhalingsoefeningen en meditaties werken ontspannend en dat zijn fijne programma's; waarvoor dank. Veel aan gehad en nog.
Ook ben ik begonnen met koud afdouchen, geeft een oppepper en dat is fijn.
Mijn hartslag lijkt van nature aan de hoge kant maar het is voor mij nu onduidelijk of dat komt door stress of een slechte conditie of omdat dat in mijn geval zo is. ( hartslag in rust is nu rond de 60 en mijn leeftijd is 52 ) tijdens een wandeling van bijna vier km een gemiddelde hartslag van rond de 100).

Hebben jullie tips voor opbouw conditie, berekening max hartslag en omslagpunt, in de situatie van een burn out vind ik het lastig in een test tot het gaatje te gaan.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie,

met hartelijke groet Paula
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: conditie opbouwen na burn out

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Paula,

Bedankt voor je openhartige bericht.

Als ik je verhaal zo lees, ben je aan alle kanten goed bezig: wandelen, ademhalingsoefeningen, meditatie, koud douchen.

Je schrijft ook dat het fietsen zwaar voelt, op dat moment gaat je hartslag omhoog en dat lijkt dan op zo'n moment toch teveel van jezelf te vragen. Ik zou daar daarom nu nog even wegblijven. Dat komt wel weer. Maar te hard op het gaspedaal trappen, is al snel een valkuil.

Ik denk dat je nu even helemaal niet tot een maximale hartslag wil moeten gaan, maar dat het een prima plan is om door te gaan met wandelen en tijdens het wandelen te trainen met je ademhaling: je ademhaling kunnen blijven verlengen: dus langer uitademen dan inademen. Op die manier kun je ook gaan proberen om je hartslag wat lager te krijgen tijdens het wandelen.

Je lijf lijkt nu nog te snel door te schieten naar de kant van stress en daar wil je wegblijven. Dus doorgaan met wandelen, daar de ademhaling blijven trainen en veel rust in je lijf brengen. Dan kun je over een poosje weer eens verder kijken of opbouwen qua tempo weer lukt.

Groetjes, Janneke
Paula de Jong
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2020, 13:23

Re: conditie opbouwen na burn out

Bericht door Paula de Jong »

Hallo Janneke,

Bedankt voor je reactie en tips! 😊

Ik ga rustig verder.

Hartelijke groet Paula
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: conditie opbouwen na burn out

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoe staat het er inmiddels voor, Paula?

Groetjes Janneke
Plaats reactie