Bodyscan

Plaats reactie
Joost Metsemakers
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2020, 21:43

Bodyscan

Bericht door Joost Metsemakers »

Beste lezer,

Heeft er iemand nog tips voor de uitvoering van de bodyscan?
Zelf heb ik een aantal varianten:
-Hardop benoemen van lichaamsdelen en er vervolgens een aantal seconden blijven hangen (anders gaat het te snel)
-Visualiseren: ik kijk als het ware naar het onderdeel dat ik scan, blijf daar wederom een aantal seconden hangen.
-Ik merk dat ik soms gedachten heb die ik niet als gedachten bemerk, dus dan 'moet' ik streng zijn en mij weer focussen op het scannen, herkennen andere mensen dit.
-Wat is precies het doel van de bodyscan, is er een juiste manier om deze uit te voeren?

ik hoor het graag?
Gr. Joost
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Bodyscan

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Joost,

Het visualiseren is uitstekend. Je gaat met aandacht naar een lichaamsdeel en blijft daar even hangen. Wat voel je? Soms niks, soms kriebel, soms pijn, soms warmte, soms kou, soms kloppen, soms tintelen, soms zwaarte, soms een gevoel dat niet in een woord te vangen is.

Zolang je maar met aandacht bij je eigen lijf bent en objectief observeert.

Kun je hier wat mee?
Joost Metsemakers
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2020, 21:43

Re: Bodyscan

Bericht door Joost Metsemakers »

Ha Coen,

Ja, als ik het goed begrijp zijn de meditatie en de bodyscan allebei oefeningen waarbij je je gaat focussen op in ding.
Eigenlijk leer je (als het goed gaat en de volharding er is) om steeds langer je concentratie op 1 ding vast te houden? toch?
Dit doe je blijmoedig ;-).
De uitdaging bij de bodyscan is om redelijk lang op een lichaamsdeel gefocust te blijven, doe je dit kort dan heb je de ronde zo af. Verder is er niet altijd iets zo lang te voelen.

gr. Joost
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Bodyscan

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ja Joost, je leert inderdaad een oefening om je te concentreren op één ding. Maar de concentratie is een middel om je lichaam te voelen, het is geen doel op zich. Als de concentratie een doel op zich was, dan kon je ook ademhalingen tellen. Dat is makkelijker, omdat je het brein iets te doen geeft, maar dat dient niet het doel : observeren wat er op je lichaam gebeurt en gelijkmoedig blijven.
Plaats reactie