Training Marathon Rotterdam

Plaats reactie
LoopacademieEasyRun
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2014, 10:09

Training Marathon Rotterdam

Bericht door LoopacademieEasyRun »

Goedemorgen allemaal,

MIjn naam is Danny Vermaas en dit is mijn eerste bericht in de Koffiehoek. Ik ben drie weken geleden gestart met het 100 daagse programma om vanuit een andere invalshoek te gaan trainen voor de Marathon van Rotterdam op 12 april as. In mijn vrije tijd ben ik hardlooptrainer bij Loopacademie Easy Run, daarnaast (manueel)therapeut en loop zelf al jaren wedstrijden (met name 10 km en halve marathon). Vorige jaar Oktober heb ik voor het eerst mijn hele marathon in Amsterdam gelopen. Ik heb deze goed uit kunnen lopen, maar was ontevreden over mijn energie en eindtijd. Ik heb destijds gemerkt dat ik niet vol in mijn energie zat en dat ik toch redelijk snel (na 25 km) mijn eerste verzuringsverschijnselen kreeg....Dit heb ik nooit eerder gehad..
Waarschijnlijk een te intensief trainingsprogramma (traditioneel lange duurlopen)? Ik heb gezocht naar andere mogelijkheden en kwam in aanraking met dit 100 daagse programma.
Een andere visie en bewuster lopen, dit leek mij interessant. In de filosofie "meer energie door minder km en gevarieerder trainen" geloof ik in, maar heb mijn bedenkingen over de opbouw en belasting van de spieren voor uiteindelijk de 42 km? Hoe reageert mijn systeem hierop? Hier ben ik zeer benieuwd naar. Vol enthousiasme zit ik nu in de derde trainingsweek en ga lekker door.
Hebben jullie gelijke ervaringen?
Vriendelijke en Sportieve Groet, Danny Vermaas
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Training Marathon Rotterdam

Bericht door peterde »

Hallo Danny,

Hier ongeveer dezelfde achtergrond. Als assistent trainer recreatieve loopgroepen altijd zelf marathon schema's gemaakt en begeleiding gegeven aan lopers die de marathon wilden lopen. Ik mag wel zeggen met redelijk succes maar altijd gebaseerd om kilometers maken. Zelf ook diverse marathons gelopen, maar voor mij zelf altijd uitgeblust aan de start en nooit lekker gelopen tijdens een marathon. Opvallend genoeg ging het in de trainingen altijd veel beter.....

Ik doe de methode van ik, hardloper. Die is 19 weken 4 x per week ook van Koen de Jong en die bouwt dus iets rustiger op. Ik ben nu heel bewust met mijn hartslag zones bezig en merk wel degelijk een goed trainingseffect tot nu toe.

Ook ik heb wel mijn twijfels, hoe dit straks bij de marathon gaat uit pakken maar ik begin er een steeds beter gevoel bij te krijgen.
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Training Marathon Rotterdam

Bericht door Koen - Sportrusten »

Goed om te lezen Danny, om er een goed gevoel bij te krijgen kan het ook helpen om een keer met ons mee te lopen. We trainen zelf vaak vanuit Nederhorst den Berg. Jij (en Peter natuurlijk ook) zijn meer dan welkom voor een kop koffie en een trainingsrondje.

Moedig voorwaarts.
LoopacademieEasyRun
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2014, 10:09

Re: Training Marathon Rotterdam

Bericht door LoopacademieEasyRun »

Dag Koen,

Maak graag een keer gebruik van je uitnodiging. Lijkt me goed en leuk om nader kennis te maken.
Heb jij een voorstel?

Fijne avond. Sportieve Groet, Danny
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Training Marathon Rotterdam

Bericht door Koen - Sportrusten »

@Danny, schikt vrijdag 30 januari om 11.30 uur? Dan heb ik een 10K op het schema staan. Die dag train ik marathonsnelheid, op dit moment hartslag 171 en snelheid ongeveer 4.25 per kilometer.

Ik kan er ook een training van maken, als dat beter past. Ik ben ook dol op vogels kijken.
Plaats reactie