Twijfel of lopen op hartslag voor mij wel werkt

Plaats reactie
Janvm44
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2017, 16:00

Twijfel of lopen op hartslag voor mij wel werkt

Bericht door Janvm44 »

Hallo,
Ik heb mijn omslagpunt en marathonhartslag laten meten door een sportarts en ook met een veldtest. Die uitslagen kwamen redelijk overeen. Ik probeer nu al langere tijd op hartslag te trainen. Ik loop echter tegen een probleem aan. Als ik een duurloop op marathon hartslag (voor mijn 137) loop, dan daalt mijn tempo enorm.
Ik start altijd met 2 km rustig opbouwen zodat ik vanaf km 3 de juiste hartslag heb. Mijn tempo is dan ca 6.10. Dat is voor mij een tempo dat ik makkelijk lang kan volhouden. Maar lopend op hartslag loopt dat tempo dus snel terug: na 10 km zit ik op 6.34 en na 15 km op 7.30! Boven de 10 km lukt het ook haast niet meer om op marathon hartslag te lopen: ik moet dan bijna gaan wandelen. Ik loop dan dus op een iets (3 slagen) hogere hartslag dan de marathon hartslag. Met dit tempo zal ik niet de marathontijd kunnen halen die ik op basis van mijn 10 km zou moeten kunnen halen. Bovendien loopt zo’n laag tempo voor mij niet fijn meer.....
Naar aanleiding van andere tips in de koffiehoek ben ik al begonnen aan het ‘5 kilo kwijt’ programma om te leren lopen op vetverbranding. Maar dat heeft nog geen verbetering opgeleverd.
Zou het kunnen dat lopen op hartslag voor mij gewoon niet werkt?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Twijfel of lopen op hartslag voor mij wel werkt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Wat ik vaak adviseer is even op marathontempo te gaan trainen. Dit is een mooie controle om te kijken of je marathonhartslag wel klopt.
Je marathontempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Het is wel normaal dat je tempo langzaam daalt als je constant op dezelfde hartslag loopt. Deze daling wordt minder naarmate je beter getraind raakt. Je hoeft niet te gaan wandelen, loop dan gewoon wat hoger in hartslag.

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
SanderdN
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 apr 2020, 19:26

Re: Twijfel of lopen op hartslag voor mij wel werkt

Bericht door SanderdN »

Mijn ervaring is iets vergelijkbaar, maar ik moet dan ook een nieuwe hartslagmeter regelen, ik vertrouw hem niet meer. Het kan dus zijn dat mijn metingen slecht zijn.

Voor mij werkt echter het volgende goed: lopen op ademfrequentie (aan de hand van het schema in het boek, p. 35). Ik hou dan bij trainingen op 'marathon hartslag' een kadans aan dat <20-23 ademhalingen geeft.

Dit werkt (denk ik), als je aan je admenhaling kandans kan merken wanneer je overga naar een volgend d-niveau. Als het een slecht idee is, dan hoor ik het ook graag. :)
Plaats reactie