Hartslagzone

Plaats reactie
Jose1972
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2019, 11:42

Hartslagzone

Bericht door Jose1972 »

Goedemiddag, ik ben bezig met de training voor 10 km (week 2). Ik loop nu nog in de hartslagzone 136-152. Als ik in die zone loop heb ik een gemiddelde hartslag van 144 -146. Ik voel soms dat ik wel iets kan versnellen maar dan gaat mijn hartslag omhoog.

Als ik 'vogels kijk' zit ik zo rond een hartslag van 141. Voor mij is er niet echt een heel groot verschil kwa snelheid en hartslag tussen 'gewoon' lopen en 'vogels kijken'. Ik heb niet een hele hoge snelheid maar als ik vogels kijk loop ik voor mijn gevoel wel heel langzaam. Dat is dan nodig omdat anders mijn hartslag omhoog gaat.

Hoe moet ik die hartslagzone nu precies zien? Ik weet niet zo goed hoe ik duidelijk kan uitleggen wat ik precies bedoel...hopelijk is dit zo een beetje helder ;)

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groetjes,
José
Joris Buijtenweg
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 apr 2020, 17:53

Re: Hartslagzone

Bericht door Joris Buijtenweg »

goede vraag,
Ik weet het antwoord niet, sorry!
Ik ben van de week begonnen en mag morgen vogels kijken maar weet ook niet welke hartslag/tempo ik aan moet houden.
Als ik het zo lees moet je juist niet op je hartslag letten!
We wachten even rustig het antwoord af van de experts :)

gr Joris
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslagzone

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi José en Joris,

Vogels kijken is ontspannen lopen zonder op je hartslag te letten. Zodat je leert om ook eens op je gevoel te lopen.
Dus het is prima om een hartslagmeter om te doen maar let er dan niet op tijdens de training zelf. :)

En dat kan het best zo zijn dat je dan sneller loopt dan een training in een zone, dat geeft dus niet. Ik heb soms ook wel eens een goede dag en blijk dan sneller te gaan tijdens het vogels kijken dan bij een training op marathonhartslag. Prima toch?

Blijde groet,
Rob
Jose1972
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2019, 11:42

Re: Hartslagzone

Bericht door Jose1972 »

Dankjewel Rob! De volgende keer ga ik gewoon ontspannen lopen zonder op mijn hartslag te letten :D
Plaats reactie