adem in, RUST, adem uit of juist aan het eind rust?

Plaats reactie
David 038
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2020, 08:42

adem in, RUST, adem uit of juist aan het eind rust?

Bericht door David 038 »

Nu ben ik bezig met ademhalingsoefeningen van tem je brein en nu vraag ik mij het volgende af. Er wordt steeds gesproken over adem in, adem langer uit en vervolgens rust. Maar ik ken de oefening eigenlijk als adem in, rust en adem langer uit. Deze manier ervaar ik eigenlijk als prettiger. Maar zit hier ook een wezenlijk verschil in?
In het boek de verademing wordt weliswaar het belang van het rust moment besproken en daar komt hij ook steeds na het uit ademen maar er wordt niet specifiek verteld of het ook verschil maakt als je het ertussen doet.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: adem in, RUST, adem uit of juist aan het eind rust?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag David,

De reden dat wij fan zijn van de pauze na de uitademing is vanwege koolzuur. Een gunstig effect van de oefening is dat je méér koolzuur vasthoudt in je bloed.

Na de inademing zit je long vol met koolzuurarme lucht, maar na de inademing zit je long vol met koolzuurrijke lucht, vandaar dat we zeggen: adem in, adem uit, pauzeer.
David 038
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2020, 08:42

Re: adem in, RUST, adem uit of juist aan het eind rust?

Bericht door David 038 »

Koen - Sportrusten schreef: 14 apr 2020, 22:43 Dag David,

De reden dat wij fan zijn van de pauze na de uitademing is vanwege koolzuur. Een gunstig effect van de oefening is dat je méér koolzuur vasthoudt in je bloed.

Na de inademing zit je long vol met koolzuurarme lucht, maar na de inademing zit je long vol met koolzuurrijke lucht, vandaar dat we zeggen: adem in, adem uit, pauzeer.
Duidelijk, dan probeer ik dat aan te houden.
Plaats reactie