Hartslag loopt op tijdens oefening

Plaats reactie
Lieke.Elands
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 dec 2019, 21:13

Hartslag loopt op tijdens oefening

Bericht door Lieke.Elands »

Hallo allemaal,

Ik doe nu drie dagen mee met het Tem je brein programma. Hiervoor heb ik het 100 dagen marathonprogramma gevolgd en toen deed ik ook regelmatig oefeningen.

Ik doe de oefening neus in, mond uit verlengen, rust.

Mijn rusthartslag zit moment nog zo n 6-8 slagen boven mijn normale rusthartslag ( 43 gem).

Tijdens de oefening merk ik echter dat mijn hartslag juist oploopt ipv verlaagd. Ik zet altijd rustige pianomuziek op en kan me ook redelijk goed blijven concentreren op de ademhaling. Ik houd niet te lang rust tussen de ademhalingen.

Wat kan er aan de hand zijn? Hebben meerdere mensen dit?

Ik ben wel 2 twee weken flink ziek geweest, daardoor mijn rusthartslag en hartslag tijdens het lopen dus flink hoger is. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele verklaringen!

Groetjes Lieke
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag loopt op tijdens oefening

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lieke,

Een hoop informatie :)

Allereerst, misschien geldt dat niet voor jou maar dan weet de rest het ook:
je mag absoluut niet hardlopen als je koorts hebt, en je mag pas weer lopen als je een aantal dagen koortsvrij bent.

Dus ook je rusthartslag moet normaal zijn voordat je weer gaat hardlopen. ;)

Als je hartslag omhoog gaat tijdens een ademhalingsoefening doe je waarschijnlijk te goed je best. En dit gebeurd vaker, je bent niet de enige. Koen gaat daar ook in de video op dag 2 verder op in. Heb je deze al gezien?

Mocht het nog niet duidelijk zijn of mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Lieke.Elands
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 dec 2019, 21:13

Re: Hartslag loopt op tijdens oefening

Bericht door Lieke.Elands »

Ha Rob,

Ik heb geen koorts gehad, wel verkoudheid, keelontsteking en diaree...ben heb netjes 5 dagen na herstel gewacht met weer x lopen..en toen is mn hartslag nog zeker niet wat hij normaliter moet zijn.

Ik ga proberen minder mijn best te doen, maar dan dwaal ik wel gemakkelijker met mn gedachten af..dus lastig lastig. Maar misschien de lat lager leggen en niet verwachten dat ik het na de 3e dag onder de knie heb ;-)

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

Groetjes Lieke
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag loopt op tijdens oefening

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Goed te horen, :)

Succes!

Rob
Plaats reactie