Energieniveau en hartslag en slecht slapen

Plaats reactie
Bert Fink
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 jun 2019, 14:41

Energieniveau en hartslag en slecht slapen

Bericht door Bert Fink »

Het Tem je brein programma zit er voor mij bijna op. Het is me gelukt om iedere dag tenminste één, maar meestal twee ademhalingsoefeningen te doen. Vind het prettig en het geeft mij naar mijn indruk ook meer rust. Ik heb twee vragen:

1. Als ik de grafiek bekijk waar ik dagelijks aangeef wat mijn energieniveau en hartslag is, kan ik daar niet echt een lijn in ontdekken. De ene keer een hoge hs met weinig energie de andere keer met goede energie. Hoe kijken jullie hier naar? Zien jullie wel een patroon? Moet er überhaupt een lijn in zitten? En zo ja, welke dan?

2. Eén a twee keer per week slaap ik slecht. Ik val wel in slaap, maar wordt midden in de nacht wakker en dan lukt het niet meer om in slaap te vallen. Ik doe dan een ademhalingsoefening, maar mijn brein wordt niet rustig en lijkt aan te willen blijven staan. Hebben jullie hier nog tips voor? Ik had nml gehoopt dat ik dit met het Tem je brein programma zou tackelen, al merk ik wel dat ik makkelijker kan blijven liggen dan voorheen.

Hoor graag. Alvast bedankt.

Bert
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Energieniveau en hartslag en slecht slapen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Bert,

De grafiek met energieniveau en hartslag geeft voor veel mensen inzicht. Zo zie ik bijvoorbeeld dat als ik wat biertjes drink, dat mijn hartslag een dag later fors hoger is. Ook als ik 's avonds een lezing geef is mijn rusthartslag een dag later hoger. Mijn looptrainingen op marathonhartslag hebben géén invloed op mijn rusthartslag. Dat zijn interessante patronen om te ontdekken. Welke activiteiten verhogen je rusthartslag (en dus is extra rust goed).

Het is de moeite waard om eens koud te douchen voor je gaat slapen. Om te onderzoeken of je dan doorslaapt.

Kun je hier wat mee?

Koen
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Energieniveau en hartslag en slecht slapen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Bert,

De grafiek met energieniveau en hartslag geeft voor veel mensen inzicht. Zo zie ik bijvoorbeeld dat als ik wat biertjes drink, dat mijn hartslag een dag later fors hoger is. Ook als ik 's avonds een lezing geef is mijn rusthartslag een dag later hoger. Mijn looptrainingen op marathonhartslag hebben géén invloed op mijn rusthartslag. Dat zijn interessante patronen om te ontdekken. Welke activiteiten verhogen je rusthartslag (en dus is extra rust goed).

Het is de moeite waard om eens koud te douchen voor je gaat slapen. Om te onderzoeken of je dan doorslaapt.

Kun je hier wat mee?

Koen
Bert Fink
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 jun 2019, 14:41

Re: Energieniveau en hartslag en slecht slapen

Bericht door Bert Fink »

Koen,
Dank voor je reactie. Ik ga kijken of koud afdouchen voor naar bed gaan helpt.

Groet, Bert
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Energieniveau en hartslag en slecht slapen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ben benieuwd Bert, laat het even horen. Wordt vervolgd.
Plaats reactie