Nachtdiensten en rusten

Plaats reactie
Sabien
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2020, 16:50

Nachtdiensten en rusten

Bericht door Sabien »

Hallo

Zijn er nog meer sporters die wisselende diensten draaien waaronder nachtdiensten? Ik vind het lastig om een goede balans te vinden tijdens nachtdiensten en sporten. Vaak is mijn rust hartslag hoog als ik in de namiddag wakker word, ik probeer dan wel direct te gaan hardlopen in De middag maar is dit eigenlijk wel verstandig ?

En heeft er iemand tips over voeding tijdens nachtdiensten? mijn collega’s bakken vaak tosti’s of gaan patat halen. Ik heb vaak een bak yoghurt mee of een wrap met pindakaas/banaan. Verder eet ik ontbijt als ik thuis kom 2broodjes.

Tips zijn welkom....
Gr Sabien
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Nachtdiensten en rusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sabien,
Sabien schreef: 19 feb 2020, 17:05 maar is dit eigenlijk wel verstandig ?
Geen probleem, loop wanneer het je uitkomt. Het is alleen van belang dat je de rustdagen verdeeld over de week.

Ik vraag Janneke nog even naar je voeding te kijken.

Groet,
Rob
JannekePoort
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 mei 2015, 15:51

Re: Nachtdiensten en rusten

Bericht door JannekePoort »

Hoi beste Sabien,

Ik snap je vragen rondom voeding en lopen in combinatie met nachtdiensten.
Nachtdiensten leveren toch een soort van stress op voor je lijf en om daar een goede balans in te vinden is een zoektocht.
Ik zou proberen om drie maaltijden per dag te eten, dat zorgt voor de meeste rust voor je lijf en is daarmee ondersteunend bij je nachtdienst. Gezonde maaltijden waar je goed verzadigd van raakt zodat je voorkomt dat je extra tussendoortjes gaat eten. Op een dag van de nachtdienst kun je vóór je dienst een stevige maaltijd eten zoals normaal gesproken je diner eruit ziet. Een maaltijd met een balans van 60% groenten, 20% vlees/vis/vleesvervanger en 20% koolhydraten zodat je genoeg energie hebt voor de nacht. Ná de nachtdienst een lichte maaltijd; een bak kwark met wat fruit, noten, zaden is een goed idee.

Groetjes Janneke
You can. End of story.
Sabien
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2020, 16:50

Re: Nachtdiensten en rusten

Bericht door Sabien »

Bedankt voor de tips.

Ik ga ermee aan de slag. Het zal lastig blijven en ook door vermoeidheid ben je eerder geneigd iets te gaan eten.

Gr Sabina
Plaats reactie