Eten tijdens de marathon

Plaats reactie
Rene Delsink
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2019, 15:03

Eten tijdens de marathon

Bericht door Rene Delsink »

Ik loop de trainingen altijd nuchter. Normaal eet ik tussen 12 uur en 20 uur. De rest van de tijd drink ik alleen

Ik vraag me af of ik tijdens de marathon dan wel wat moet eten. Zeker omdat ik nog nooit langer dan 1 uur 45 mln heb gelopen weet ik niet hoe dat in de 2e helft van de marathon zal gaan.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eten tijdens de marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rene,

Het lijkt me niet verstandig om de marathon nuchter te starten. Je wilt je energievoorraad zo vol mogelijk hebben, en dus niet al met een halfvolle tank beginnen. Daarom is het, zeker voor een eerste marathon, ook verstandig om te oefenen met wat je wilt eten onderweg.

Dus tijdens een lange training halverwege een gel of iets soortgelijks tot je nemen en kijken hoe het valt. Is het wel te eten en valt het goed. Het laatste wat je wilt is dat je met buikklachtendoor moet omdat de gel niet goed valt. ;)

Blijde groet,
Rob
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Re: Eten tijdens de marathon

Bericht door Jessedew »

Is het noodzakelijk om gelletjes te eten tijdens de marathon.

Zelf ga ik altijd lekker op koolhydraten, ik eet normaal brood als ontbijt en dat zal ik voorafgaand aan de marathon ook gewoon doen (dat is mijn lijf namelijk gewend) Ik zal een goede bodem leggen (alleen niet in het laatste uur voorafgaand aan de marathon niets noemenswaardigs eten)

Wel wil ik sportdrank drinken onderweg (daar ga ik binnenkort mee starten tijdens langere duurlopen, anders gaat dat niet goed)

verder wil ik sowieso dextro meenemen voor onderweg.

Zijn er ook andere zaken die je kan eten onderweg? (een boterham of een sultana knagen staat misschien een beetje raar :lol: )

Fruit tijdens de marathon is niet aan te bevelen toch?

Kortom als gelletjes de enige optie is, dan zal ik dat wel doen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eten tijdens de marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jesse,

Je moet bedenken dat je maag/ darmstelsel tijdens het hardlopen even in de pauzestand gezet worden. Je verteert wel voedsel maar het voedsel wordt maar erg langzaam opgenomen. Dus eten tijdens de marathon heeft alleen zin als het snel opgenomen kan worden. De gels zijn hiervoor speciaal ontworpen, dus makkelijk op te nemen koolhydraten / suikers.

Energiedrank bevat deze ook, tijdens een marathon worden ook vaak bananen en sinaasappels / mandarijnen uitgereikt.
Dextro zal denk ik ook wel deze functie vervullen.

Wat je ook wilt doen tijdens de marathon, probeer het tijdens de training uit. Dus tijdens een langere duurloop neem je halverwege je voedsel of drank en kijk of je het lekker vind en of je maag het accepteert tijdens de inspanning. Het laatste wat je wilt is dat je met maagkrampen de marathon moet uitlopen ;)

Blijde groet,
Rob
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Re: Eten tijdens de marathon

Bericht door Jessedew »

Precies idd! de sportdrank gaat er sowieso komen. Ik loop in maart de halve marathon, dus dat is dan ook een mooi moment om ook een gelletje te combineren. Bedankt voor je reactie!
Plaats reactie