Marathon hartslag

Plaats reactie
Sam
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:53

Marathon hartslag

Bericht door Sam »

Hallo,
Ik merk dat het steeds moeilijker wordt om op marathon hartslag te lopen. Mijn km tijd moet zijn 5:20 bij een marathon hartslag van 153. Soms moet ik 5 min/km lopen om uit te komen op 153. Ook heb ik dan het gevoel dat ik echt wel een stuk harder moet lopen. Is het dan niet beter om op een lagere marathon hartslag uit te komen en dan wel de 5:20 aan te houden als Km tijd? Met vr gr Sam
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Marathon hartslag

Bericht door Koef »

Sam schreef: 21 jan 2020, 09:56 Mijn km tijd moet zijn 5:20 bij een marathon hartslag van 153.
Waarom moet je km tijd 5:20 zijn?
Sam
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:53

Re: Marathon hartslag

Bericht door Sam »

Ik loop de 10 km in 45 min. De tabel zegt dan dat Ik de marathon moet kunnen lopen in 3 uur 45. Dit correspondeert met een km tijd van 5:20.
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Marathon hartslag

Bericht door rfathene »

Hallo Sam, ik begrijp jouw probleem niet. Terwijl je wel op de marathonhartslag loopt is jouw tempo sneller dan verwacht. Dat willen we toch allemaal! Bekijk het bericht van Astrid81 hier ook eens. Die heeft juist het tegenovergestelde probleem. Dat maakt je juist meer onzeker. En als je echt een verklaring wil: misschien heb je meer aanleg voor een marathon dan voor een 10 km, ben je niet voluit gegaan op die 10 km of is je omslagpunt niet juist bepaald. Of nog mooier, misschien slaan de trainingen wel heel goed aan!
Sam
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:53

Re: Marathon hartslag

Bericht door Sam »

vanmorgen 12 km gelopen met een gemiddelde hartslag van 146 (5:16 / km). Ik ga er dan maar van uit dat de training aanslaat -:). dank voor de terugkoppeling!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sam,

Ik herken het "probleem" wel, af en toe moet ik ook volle bak lopen om mijn marathonhartslag te halen, en dan blijkt dat ik sneller heb gelopen dat marathontempo. Soms gebeurt dat gewoon...
Ik vat het positief op: soms haal ik met gemak mijn marathonhartslag, ben ik blij omdat ik lekker loop (alhoewel te langzaam)…
soms moet ik vol aan de bak, wat niet leuk aanvoelt, maar dan loop ik wel weer een supertijd, en dan ben ik blij omdat het zo snel gaat :D

Blijde groet,
Rob
Sam
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:53

Re: Marathon hartslag

Bericht door Sam »

Hoi Rob,
Dus jouw tip: altijd op marathon hartslag lopen, ook als je te snel gaat?
Grt Sam
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ja, de bedoeling is dat je went aan je lopen op marathonhartslag. Het fijne van het lopen op hartslag is dat het een automatische aanpassing is aan de conditie en de omstandigheden. Ben je optimaal en is het weer perfect, dan loop je snel, is het slecht weer of je conditie wat minder, dan ga je wat langzamer.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie