10k schema: welke zone in welke loop?

Plaats reactie
j.kroeze
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2015, 10:55

10k schema: welke zone in welke loop?

Bericht door j.kroeze »

Ik heb inmiddels een fatsoenlijke basis gelegd v.w.b. lopen (3x/week 40-45 minuten). Om overtraining te voorkomen, pak ik nu het 10k schema erbij. Dat is in eerste instantie een "stapje terug", maar in mijn geval wel slim (ik ben nogal gevoelig voor too much too soon).

Nu wordt er duidelijk vermeld dat de kortste loop in D3 is. Check.
Vervolgens nog een "vogels kijken" loopje in, volgens het plaatje, D1. Check.
Maar... de langere loop moet in het tempo dat ik op de 10m wil lopen. En die ligt in D3!
Is dat de bedoeling? Of moet ik D2 aanhouden als 10k "zone" en ga ik gewoon nu al te hard?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 10k schema: welke zone in welke loop?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Het idee is te trainen voor de 10 km. Je loopt de langere duurlopen dan de snelheid van de 10 km alleen de afstand is korter. Het kan dan kloppen dat dit in D3 kan liggen omdat een geoefende loper best 10km tegen zijn omslagpunt aan kan lopen.

Mijn eigen ervaring is echter wel dat ik in 10 km wedstrijden sneller kan lopen dan in een training. Met andere woorden ik zou ook grote moeite hebben het tempo vol te houden. Ik zou even kijken wat je zelf prettig vind. Je loopt sowieso al een training voluit in de week, en de langere training wat langzamer lopen lijkt me geen probleem. En plezier in het lopen is uiteraard het belangrijkste :D
Succes!
Rob
j.kroeze
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2015, 10:55

Re: 10k schema: welke zone in welke loop?

Bericht door j.kroeze »

Dank voor je reactie!

Plezier is weer helemaal terug, dat zit goed :). Na een paar zeer geslaagde fysio behandelingen heb ik reden om aan te nemen dat ik weer op het niveau van voor m'n knieblessure ga komen... 3 jaar later.

Als ik nu mijn D3 loopje doe, loop ik ongeveer 4:30. Dat is het tempo van mijn oude PR op de 10. Het kan natuurlijk goed zijn dat ik nog wat teveel wil. Morgen m'n eeste 5k "hard". Eens kijken wat daar uitrolt.

En ach, eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik loop geen wedstrijden en wil over een paar jaar nog steeds hardlopen. Die 15 weken van een schema boeien dan ook niet zo.
Plaats reactie