hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
ansjdobbeljoe

hartslag

Bericht door ansjdobbeljoe »

Mijn hartslag is de eerste kilometer lager, na ongeveer 1 km gaat hij in één keer een paar slagen omhoog. Dan stijgt de hartslag naarmate de km's meer worden langzamer omhoog.
Daardoor moet ik in mijn training steeds langzamer gaan hardlopen wil ik in de aangegeven hartslagzone blijven.
Wat kan ik dan het beste doen? De eerste km rustig hardlopen en de training 1 km meer doen dan de km's die ik moet lopen?
Jullie vragen de rustpols maar is deze dan van overdag of van 's morgens als je wakker wordt?
Sportieve groet, Angela
RunningRob - Sportrusten

Re: hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Angela,

Dit is normaal, als je een constant tempo loopt gedurende langere tijd dan zie je dat je hartslag heel langzaam oploopt. Dus als je op een constante hartslag loopt dan zie je dat je snelheid heel langzaam minder wordt.

Des te beter je getraind bent, des te langzamer je tempo afneemt. Je bent net aan het schema begonnen zie ik, dus even volhouden nog :)

Loop wel even warm voordat je aan de eigenlijke training begint, na het warmlopen start je de afstandmeting en laat je je hartslag rustig oplopen tot de gewenste waarde. Dit houd je vast totdat de gevraagde afstand is volbracht. Dus in jouw geval lost het probleem van de afwijkende hartslag in de eerste km zich vanzelf op.

Je rustpols mag je 's avonds meten of 's ochtends, dat mag je zelf weten, maar doe het wel iedere dag op dezelfde tijd en onder dezelfde omstandigheden. Alleen dan kun je de rusthartslagen goed vergelijken over een langere periode.
Het maakt dus niet uit hoe hoog je rusthartslag is, wat je wilt is dat deze iedere dag min of meer hetzelfde is.

Blijde groet,
Rob
ansjdobbeljoe

Bericht door ansjdobbeljoe »

Hoi Rob,
Dankjewel voor je reactie.
Heb de training van vrijdag en vandaag een km meer gedaan waardoor ik de eerste km de hartslag kan laten oplopen.
Voordat ik begin met de training wandel ik altijd eerst een stuk en dit doe ik ook na de training. Nu met de ademhalingsoefening voordat ik begin :D
Van welke training kan ik een intervaltraining maken? En wat is dan jouw advies van hartslagen.
Sportieve groet, Angela
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Angela,

Je kunt de intensieve training eventueel als intervaltraining lopen. Je kunt de intensieve hartslag nemen voor de intervallen, als je kunt mag het ook 5 slagen hoger. Als je kleine intervallen loopt (kleiner dan pakweg 400 meter), dan kun je de intervallen ook gewoon voluit lopen.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie