Bekende kritiek uit de traditionele hoek?

Plaats reactie
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Bekende kritiek uit de traditionele hoek?

Bericht door rfathene »

https://www.prorun.nl/training/het-14ki ... schouwing/

Ben je net zo ver dat je het in het voorjaar van 2020 met Sportrusten wil gaan proberen en dan verschijnt dit weer. Hoe gaan jullie hier mee om? De praktijk wijst bij velen uit dat het wel kan, ook met snelle tijden, maar het maakt toch onzeker!

Met sportieve groet,
Ron
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Bekende kritiek uit de traditionele hoek?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ron,

We hebben voor en tegenstanders van het schema, en Paul Oude Vrielink is, voorzichtig gezegd, geen groot voorstander van het 14k schema.

Ik heb zelf voor de verandering mijn laatste marathon met langere afstanden getraind, en zelf mogen ervaren dat ik tegen het einde van de 100 dagen merkte dat ik tegen overbelasting aanliep, en dat is (mijn mening) het grootste gevaar van een traditioneel schema.

Mijn snelste marathon heb ik gelopen na een 100 dagen Sportrusten schema, en ik denk dat de belangrijkste reden is dat je niet overbelast aan de start verschijnt. Bedenk dat ook met het Sportrusten programma je iedere week een marathon loopt (verspreid over 4 trainingen), en nog meer als je het in- en uitlopen erbij rekent.
Ik weet wel hoe ik mijn volgende marathon voorbereid...

Als je niets tegen lange duurlopen hebt, dan is het uiteraard prima "traditioneel" te trainen, maar begin alleen aan zo'n schema als je al lange afstanden gewend bent (of begin eerder met voorbereiden). Het 100 dagen schema begint met 25km/week en dit wordt ongeveer 1km/week meer.

De eerste week van een traditioneel schema begint al met 69km/week. Dit kun je dus alleen volhouden als je al gewend bent zolang te trainen...

Blijde groet,
Rob
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Bekende kritiek uit de traditionele hoek?

Bericht door rfathene »

Dank je wel, Rob.

Ik had het even nodig dit te horen !

groet,
Ron
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Bekende kritiek uit de traditionele hoek?

Bericht door Koef »

Ik heb de laatste tijd ook veel artikelen en 'reviews' gelezen m.b.t. dit schema en heb voor mezelf de conclusie getrokken dat beide kanten van het verhaal in eenzelfde perspectief geplaatst moeten worden. Voorstanders van traditionele schema's voelen zich aangevallen omdat je met substantieel minder kilometers per week óók voorbereid bent voor een marathon. Oke, misschien minder optimaal dan andere schema's maar het is maar net wat je ziet als optimale voorbereiding. Een hoger aantal km in de voorbereiding bereid je in zekere zin beter voor op een marathon, echter kan je lichaam veel beter herstellen met een lager aantal km (lees: beter voorbereid).
Ik ga niet ontkennen dat ik zeker wel een afstand van 25km zou willen lopen ter voorbereiding, puur om inzicht te krijgen in hoe mijn lichaam reageert op een dergelijke afstand. Maar aan de andere kant weet ik dat ik na een training van 20km+ enkele dagen rust moet pakken om bij te komen. Laat staan dat ik enkele dagen later weer een training heb van 10km.

Personen die het 14km schema afzetten als een slecht schema moeten bij zichzelf te rade gaan waarom en waarvoor het nu eigenlijk een slecht schema is. Voor mij is het een ideaal schema aangezien ik 1x een marathon wil lopen, het zal me worst wezen hoeveel uren ik erover ga doen. Lopers met andere doelen zullen vast en zeker een ander schema gebruiken, geschikter voor hun doel.

Het 14km schema is (blijkbaar) zo effectief doordat specifiek op hartslag wordt getraind. Dat is de kracht van dit schema. Als je geen hartslagmeter wil of kan aanschaffen, dan ben ik ervan overtuigd dat een ander schema (met langere trainingsafstanden) geschikter is, aangezien je zelf aan zal moeten voelen wat je tempo moet zijn om lange afstanden vol te houden.
Plaats reactie