Hallo even een vraag. Afgelopen zondag (20-10) heb ik de marathon van Brugge uitgelopen. De voorbereiding had ik gedaan op basis van sportrusten en de marathon heb ik tot 37 km naar tevredenheid gelopen. Helaas werd ik rond de 37 km zeer misselijk en kon ik het tempo niet meer vasthouden (overgeven en daarna kramp). Dit is een fenomeen wat ik overigens ook bij een "traditionele" voorbereiding heb.
Ik vermoed zelf dat ik rond de 30 km beter op mijn hartslag had moeten letten en daar het tempo had moeten verlagen? Vraag is heeft een van jullie hier mogelijk ervaring mee en eventueel advies hoe ik dit de volgende keer beter kan doen??
Overigens zou mijn eindtijd volgens het sportrusten schema 4:02 worden en ik ben geëindigd in 4:06.
Tweede vraag is hoe ziet het herstel er uit na een marathon op basis van sportrusten. Wat is de hersteltijd is deze langer of korter dan bij een traditionele voorbereiding?? Graag advies hierover.
Groet,
Rob van Dijen
Verloop Marathon op basis van 100 dagen en herstel
-
Rob van Dijen
Verloop Marathon op basis van 100 dagen en herstel
- Bijlagen
-
- 20191020 Brugge Garmin.JPG (96.76 KiB) 94 keer bekeken
- RunningRob - Sportrusten
Re: Verloop Marathon op basis van 100 dagen en herstel
Hoi Rob,
Allereerst gefeliciteerd met je prestatie! Je hebt hem toch maar mooi uitgelopen!
Dan je vragen:
Ik kan een uitgebreid verhaal houden over de misselijkheid bij een marathon, maar hier wordt het uitgebreid uitgelegd.
Het artikel gaat over misselijkheid ná een marathon, maar met name punt 2, 3 en 5 geven ook een verklaring voor misselijkheid tijdens een marathon.
En het heeft dus niets met je hartslag te maken:
https://www.sportzorg.nl/nieuws/archief ... -hardlopen
Wat betreft het herstel:
Dat is persoonsafhankelijk. Het is afhankelijke van de mate van training die je hebt gehad, maar ook: heb je de marathon zo snel mogelijk gelopen of op je gemak. En hoe uitgerust was je toen je aan de marathon begon.
Als je geen spierpijn hebt en je rusthartslag is normaal, dan kun je proberen een rustig rondje vogels te kijken. Zie je dat nog niet zitten dan is ook fietsen en zwemmen bevorderlijk voor je herstel. Mijn ervaring is dat je binnen een week wel weer ontspannen kunt lopen.
Wat we horen van Sportrusters is dat ze over het algemeen uitgeruster aan de marathon beginnen en daarom sneller herstellen dan dat ze eerder hadden met een traditioneel schema.
Blijde groet,
Rob
Allereerst gefeliciteerd met je prestatie! Je hebt hem toch maar mooi uitgelopen!
Dan je vragen:
Ik kan een uitgebreid verhaal houden over de misselijkheid bij een marathon, maar hier wordt het uitgebreid uitgelegd.
Het artikel gaat over misselijkheid ná een marathon, maar met name punt 2, 3 en 5 geven ook een verklaring voor misselijkheid tijdens een marathon.
En het heeft dus niets met je hartslag te maken:
https://www.sportzorg.nl/nieuws/archief ... -hardlopen
Wat betreft het herstel:
Dat is persoonsafhankelijk. Het is afhankelijke van de mate van training die je hebt gehad, maar ook: heb je de marathon zo snel mogelijk gelopen of op je gemak. En hoe uitgerust was je toen je aan de marathon begon.
Als je geen spierpijn hebt en je rusthartslag is normaal, dan kun je proberen een rustig rondje vogels te kijken. Zie je dat nog niet zitten dan is ook fietsen en zwemmen bevorderlijk voor je herstel. Mijn ervaring is dat je binnen een week wel weer ontspannen kunt lopen.
Wat we horen van Sportrusters is dat ze over het algemeen uitgeruster aan de marathon beginnen en daarom sneller herstellen dan dat ze eerder hadden met een traditioneel schema.
Blijde groet,
Rob