Wedstrijd hartslag in vergelijk met training.

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
PeterT
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 apr 2019, 14:15

Wedstrijd hartslag in vergelijk met training.

Bericht door PeterT »

Beste Rob,
Ik zit op dag 75 en ben wellicht wat voorbarig. Bij mijn omslagpunt (178) en 10km tijd van 54 min kom ik op een HS van 159. Dat zie ik ook weer in mijn Sportrusten trainingen. In de hardloop revolutie lees ik dat de training naar het eind toe boven het omslagpunt uit loopt. En dat je de halve marathon vlak onder omslagpunt kan lopen. Wedstrijd schema uit marathon revolutie app komt ook met hartslagen van 162/165/168 en de laatste 3km op 174. Dat zijn geen hartslagen die ik nu train. Zijn jullie bij Sportrusten voorzichtiger en wat voor hartslagen raad jij aan voor de eigenlijke wedstrijd? Halve marathon maart 2018 liep ik in 2:03:26 met een vrij vlakke hartslag van 164.

Groet,

Peter
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wedstrijd hartslag in vergelijk met training.

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Peter,
PeterT schreef: 17 aug 2019, 15:09 En dat je de halve marathon vlak onder omslagpunt kan lopen.
Dat klopt, echter ik moet daarbij wel zeggen dat des te sneller je bent, des te dichter je een halve bij je omslagpunt loopt. Immers je loopt korter of de gehele afstand naarmate je sneller bent.

Je verteld dat je in 2018 een halve liep met een vlakke hartslag van 164, waarschijnlijk is dan je tempo langzaam langzamer geworden gedurende de wedstrijd.
PeterT schreef: 17 aug 2019, 15:09 wat voor hartslagen raad jij aan voor de eigenlijke wedstrijd?
Je schema bestaat uit 3 zones: "lage halve marathonhartslag", "hoge halve marathonhartslag" en "intensief"

Hoe loop je een halve marathon:
Je begint de halve marathon op je laagste halve marathonhartslag uit je schema. Je begint op je laagste halve marathonhartslag en tot 10 kilometer loopt je hartslag langzaam op naar je hoogste halve marathonhartslag uit je schema.

Vanaf kilometer 17 kun je de hartslagen loslaten. Je intensieve trainingen zorgen ervoor dat je ook de laatste 4 kilometer je tempo kunt vasthouden, je hartslag zal wat verder oplopen.

LET OP: als je bij de start met een veel hogere hartslag zit dan normaal, zorg dan dat je wat rustiger begint. Geen paniek. Na een kilometer of 3 is je hartslag bedaard en kun je de snelheid wat opvoeren

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie