intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
mariekemeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2017, 20:27

intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door mariekemeisje »

In de app sprak al iemand dat ijn/haar zweet naar amoniak ging ruiken.
Dat betekent dat je eiwitten/spieren aan het verbranden bent in plaats vn vet of glycogeen, niet iets wat je wil dat vaak gebeurd.

Vet verbranding is een langzame vorm van energie. mijn vragen :

Bij zeer zware inspanning , en dan bedoel vooral zware intensiteit op korte duur ( een 10km bijvoorbeeld of zelfs korter) . Kan dat wel op alleen vetverbranding, ik heb begrepen dat omdat je snel energie nodig hebt, je toch echt een glycogeenvooorraad hiervoor moet hebben. ( waar je als amateur een halve marathon waarschijnlijk prima op alleen vet kan lopen) .

Graag zou ik daar eens wat achtergrond informatie over willen lezen.
janines
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:52

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door janines »

Ik ook:)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marieke,

Je loopt nooit alleen op vetverbranding, je loopt altijd op suiker en vetverbranding. Tijdens je herstel wordt het glycogeenvoorraad weer aangevuld. Als dit niet gebeurt door het eten van koolhydraten, dan wordt dit gedaan door vet om te zetten naar glycogeen. Dat is dus het omgekeerde proces wat plaatsvind als je teveel koolhydraten eet. Die worden omgezet naar vet als je glycogeenvoorraad "vol" is.

Als je naar ammoniak ruikt train je te hard, dat wil je inderdaad niet. Dan is het een kwestie van wat rustiger aan doen.

Is dat een antwoord op je vraag?

Blijde groet,
Rob
mariekemeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2017, 20:27

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door mariekemeisje »

Hoi Rob,

Dit is niet precies wat ik bedoel.
Wat als halverwege je wedstrijd je glycogeen voorraad leeg is , wat naar mijn beeld eerder gebeurd als je geen koolhydraten eet ( minder opslag van glycogeen ).

Tijdens een hele intensieve training / wedstrijd wordt je glycogeenvoorraad volledig leeggetrokken. Als je koolhydraatarm eet, hoe zorg je ervoor dat je vodoende glycogeen hebt opgeslagen? Waar ligt die balans. Of zit er voldoende in groenten en fruit om je glycogeenvoorraad op peil te hebben ?

Ik lees nu van mensen die hun spieren en eiwitten afbreken ( ammoniak ruiken ) omdat ze koolhydraat arm eten, dat lijkt me niet de bedoeling. Hoe voorkom je dat ?

Ik heb nog nooit ergens gelezen dat vet omgezet kan worden naar glycogeen om een uitgeputte glycogeen voorraad aan te vullen. Dat kan toch alleen maar met koolhydraten?


Ik zoek wat meer verdieping over dit onderwerp, heb jullie daar wat leesvoer over ?

Groet
Marieke
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marieke,

Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest merk ik, het aanvullen van je glycogeen voorraad vanuit je vet gebeurt ook niet tijdens de wedstrijd, dit gebeurd tijdens je herstel.

Je kunt je lichaam trainen op vetverbranding door te lopen voor het ontbijt, dus nuchter. Het effect is dus dat je dan minder snel door je "snelle suikers" heen bent tijdens het hardlopen.

Meer hierover kun je lezen in "Supervetverbrander" van Maaike de Vries. Zei verteld ook over wat zij eet tijdens de marathon.

Blijde groet,
Rob
Muqcel
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2019, 13:51

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door Muqcel »

Hoi Rob,

Is het schema van iedere 10 km een gelletje dan niet van toepassing als je straks in de vetverbranding modus zit? Ben benieuwd naar je antwoord. Het nuchter sporten bevalt mij erg goed.

Groet,
Marcel
mariekemeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2017, 20:27

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door mariekemeisje »

Dankjewel Rob.
Ik had ghoop op een iets verder wetenschappelijke onderbouwing, omdat de materie me interesserd. Super vet verbrander heb ik inderdaad gelezen.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Marieke,

Ik zie nu ook je bericht en je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je 10 kilometer vooral op glycogeen loopt. Een tien kilometer kun je op je omslagpunt lopen, dat duurt maximaal een uur en kost je nooit meer dan 1500 calorieën. Die voorraad glycogeen heb je sowieso opgeslagen liggen in je spieren en in je lever. Uit fruit en groenten haal je genoeg suikers en koolhydraten om je voorraad glycogeen op orde te hebben.

Is dit antwoord op je vraag?
mariekemeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2017, 20:27

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door mariekemeisje »

Dank Koen.

Niet beseft : groenten en fruit is daar voldoende voor ,dat stelt gerust.
NinaRotterdam
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2015, 16:01

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door NinaRotterdam »

@Mariekemeisje, als je iets meer wetenschappelijke onderbouwing over vetverbranding zou willen hebben ( dat wilde ik NL ook heel graag!) dan raad ik je “Vet belangrijk!” aan van Mariëtte Boon en Liesbeth van Rossum. Mariëtte gepromoveerd op bruin vet en Liesbeth op obesitas en stress hormonen. Echt interessant! En het verzadigt mijn honger naar kennis 😃
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Muqcel schreef: 13 mei 2019, 09:37 Is het schema van iedere 10 km een gelletje dan niet van toepassing als je straks in de vetverbranding modus zit? Ben benieuwd naar je antwoord.
Excuus voor de trage reactie, door de vele vragen die we de laatste tijd krijgen is het soms lastig alles goed te volgen...

Maar het klopt, als je goed op vetverbranding kunt lopen dan kun je ook andere energiebronnen gebruiken dan gels.

Blijde groet,
Rob
Muqcel
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2019, 13:51

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door Muqcel »

Dank Rob! Ben benieuwd. Loop komend weekend weer eens een snelle 10km om te kijken waar ik nu sta.

Groet,
Marcel
Carla Zwart
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 mei 2019, 08:42

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door Carla Zwart »

Hé Rob,
Ik heb volgende week een loopwedstrijd van 10 km.
Ik red dat ook gemakkelijk nuchter.
Zou jij me kunnen vertellen wat ik het beste kan eten voor de wedstrijd? Wel of geen havermout bv.
En wat bedoel je voor wat anders als jelletjes?
Zou ik anders gedroogde vijgen in stukjes meenemen.
Ben toch bang dat ik de man met de hamer tegenkom.
Ik wil 'm graag snel kunnen lopen.
Gr. Carla
mariekemeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2017, 20:27

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door mariekemeisje »

NinaRotterdam schreef: 16 mei 2019, 07:43 @Mariekemeisje, als je iets meer wetenschappelijke onderbouwing over vetverbranding zou willen hebben ( dat wilde ik NL ook heel graag!) dan raad ik je “Vet belangrijk!” aan van Mariëtte Boon en Liesbeth van Rossum. Mariëtte gepromoveerd op bruin vet en Liesbeth op obesitas en stress hormonen. Echt interessant! En het verzadigt mijn honger naar kennis 😃
Dank , precies wat ik zocht !
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: intensief sporten , glycogeen of vetverbranding

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

calliezwart@gmail.com schreef: 25 mei 2019, 15:51 Zou jij me kunnen vertellen wat ik het beste kan eten voor de wedstrijd?
Voor een 10km wedstrijd heb je altijd genoeg energie, dus je hoeft hier niet speciaal voor te eten. Je hoeft ook niet te eten tijdens de wedstrijd.
Ik drink zelfs niet tijdens een 10km, tenzij het (erg) warm weer is.

Het enige dat belangrijk is, is dat je de 2 uur voor de wedstrijd niet eet. Of hooguit wat kleins als een stuk fruit. En uiteraard heb je in aanloop naar de wedstrijd wel genoeg gedronken.

En een man met de hamer ben ik nog niet tegen gekomen op de 10km :D

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie