Voeding

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
JeanineB
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2016, 19:03

Voeding

Bericht door JeanineB »

Hoi,
Ik kan via mijn loopgroep sportvasten gaan doen!
Nu vraag ik me af of je met de gerechten uit het boek ‘hoe word ik 100’ niet hetzelfde resultaat KINT bereiken nl vet als brandstof! Ik loop 1x per 10 km voor het ontbijt en dat gaat prima! Ik zie nl nogal op tegen 10 dagen sportvasten icm 100 naar de marathon van Rotterdam! Hebben jullie hier ervaring mee?
Groetjes Jeanine
Roelofk
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018, 20:24

Re: Voeding

Bericht door Roelofk »

Wat is sportvasten precies?
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: Voeding

Bericht door korz »

Lees voor dat je begint ajb ook de mening van de sportartsen van het NOC/NSF:

https://www.nocnsf.nl/stream/statement- ... 205111921

Groet, Maarten

Positieve punten
• Van tevoren bepaalt u met uw coach of u de kuur kunt volgen en of uw lichaam het aankan.
• U hebt altijd een coach die u begeleidt en bij wie u terecht kunt met vragen.
• Door de combinatie van vasten en sporten is de kans groot dat u gewicht verliest.
• Sportvasten stimuleert intensief sporten. Dit kan helpen bij het verbranden van vetten.

Negatieve punten
• Het vergt heel wat doorzettingsvermogen om de kuur te volgen. Het sporten is moeilijk vol te houden tijdens het vasten.
• Het snelle gewichtsverlies is voornamelijk te wijten aan het verlies van lichaamsvocht, darminhoud en spierglycogeen.
Door het verlies van glycogeen gaat ook de daaraan gekoppelde hoeveelheid vocht verloren. Zo valt u 2 kilo af bij afbraak van 500 gram glycogeen. Bij goed getrainde personen is de glycogeenvoorraad hoger waardoor een nog groter verlies in gewicht mogelijk is.
Als gevolg van een absoluut energietekort zullen de meeste mensen ook vetweefsel (en spierweefsel) verliezen. Zonder lichamelijke activiteit gaat dit maar langzaam (u verbrandt 5-6 gram vet per uur, 90-150 gram per dag).
De snelle gewichtsreductie heeft dus niets te maken met vetverbranding maar wel met dehydratie. Dat betekent ook dat zodra u weer voldoende koolhydraten eet en drinkt, dit gewicht onmiddellijk terug is.
• Tijdens de vastenperiode vindt er ook afbraak van spierweefsel plaats tijdens de vastenperiode. Alhoewel er ondersteuning met supplementen wordt geboden, kunnen deze supplementen niet voorkomen dat er gedurende 10 dagen te weinig koolhydraten en eiwit worden opgenomen.
• Vasten vermindert acuut de prestaties. Dit is ook de reden waarom tijdens een periode van sportvasten wordt aangeraden om minder te trainen (het zou onmogelijk zijn om de normale trainingsintensiteit en het trainingsvolume te handhaven).
• Of sportvasten op langere termijn tot positieve aanpassingen in het vetmetabolisme leidt, met op nog langere termijn positieve effecten op de prestatie, is tot nu toe niet wetenschappelijk aangetoond.
• Mogelijk heeft de methode een weerstand verlagend effect (waardoor u vatbaarder bent voor ziektes).
• De kans op blessures tijdens het sporten is groter wanneer u zich moe en slap voelt. Ook het herstel na een training gaat langzamer wanneer u niet voldoende eet.
• Aan sportvasten zijn relatief hoge kosten verbonden, zoals de aanschaf van supplementen en de begeleiding door een coach. Volgens de website van Sportvasten moet u rekenen op gemiddeld 275 en 325 euro (met gemiddeld 3 uur begeleiding en het supplementpakket) voor een kuur van tien dagen. Moet u een extra fase volgen om je voor te bereiden op het sportvasten (Prepare for the Switch) dan kunnen de kosten verder oplopen.
• Of het effect van sportvasten echt zo lang blijvend is als wordt aangegeven is nog maar de vraag. Wanneer u stopt met trainen zullen de effecten van de training snel afnemen.
Lopen met je hart: heerlijk!
Plaats reactie