PR halve marathon verbeteren!

Plaats reactie
kleindapperensnel
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2018, 20:40

PR halve marathon verbeteren!

Bericht door kleindapperensnel »

Hallo allemaal!

In november heb ik de Berenloop marathon gelopen in 4,5u. Ik heb getraind op een hartslag van ongeveer 148, tijdens de wedstrijd lag die wel wat hoger maar prima gelopen. Ik wil nu graag mijn tijd op de halve marathon verbeteren. Mijn PR is 1:57u, hartslag ergens eind 160 denk ik (ik weet het niet precies). Ik wil gaan voor een tijd tussen de 1:50-1:55. Kan ik ook hiervoor op tempo trainen (ong 5:15-5:20 min/km), of is het beter om op halve marathonhartslag te trainen? Dan haal ik in mijn trainingen het tempo denk ik niet, maar misschien wel met de wedstrijd?

Is dit een warrig verhaal? :P De vraag is in elk geval, hoe kan ik het beste trainen om mijn PR te crushen?!

Thanks alvast!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: PR halve marathon verbeteren!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

De trainingen op halve marathon hartslag kun je ook op halve marathontempo lopen. Dus je kunt proberen op halve marathontempo te trainen. Je kunt ook wel op een wat hogere hartslag trainen.

Belangrijk is ook om hoger dan de trainingshartslag te trainen, vandaar dat je 1 keer per week een intensieve training doet en 1 keer per drie weken een 10km voluit. Dat zijn eigenlijk de trainingen die je sneller maken.

Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vind om op voorhand te gaan trainen voor een PR (tenzij je echt een beginner bent en je merkt dat je iedere maand beter wordt). Mijn PR's komen wanneer ik er niet op uit bent, het overkomt me gewoon. Je conditie is namelijk maar één aspect. Het weer moet meezitten, je komt in een groepje terecht die net wat sneller loopt dan dat je eigen tempo, het parcours ligt je, je bent uitgerust en hebt niet teveel en niet te weinig gedronken en gegeten...
Gewoon blijven trainen en regelmatig wedstrijden lopen, dan komen de PR's vanzelf is mijn ervaring :)

Maar laat je hierdoor niet uit het veld slaan en ga ervoor en laat weten hoe het gegaan is! :)
Blijde groet,
Rob
kleindapperensnel
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2018, 20:40

Re: PR halve marathon verbeteren!

Bericht door kleindapperensnel »

Hai Rob,

Ok, dan train ik dus gewoon op het tempo dat ik tijdens de halve marathon wil lopen? Ook al correspondeert dat niet helemaal met de halve marathonhartslag?

Ik doe ook altijd wel intervaltrainingen en snellere loopjes, maar ik heb de laatste tijd het gevoel dat het niet zoveel meer oplevert. Misschien moet er nog een tandje bij...

En inderdaad, een PR lopen hangt van zoveel omstandigheden af! Maar het is tof om ervoor te trainen en te merken dat je sneller wordt!

Dankjewel!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: PR halve marathon verbeteren!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

kleindapperensnel schreef: 28 dec 2018, 10:32 Ok, dan train ik dus gewoon op het tempo dat ik tijdens de halve marathon wil lopen?
Die opmerking maak ik omdat het als wat meer ervaren loper vaak moeite kost om je halve marathonhartslag te halen, en dan is het soms prettiger op halve marathontempo te trainen, tegen het einde van de training zou je dan inderdaag op of boven je halve marathonhartslag moeten zitten, maar het vergelijk levert je dan weer wat informatie op over je conditie op dat moment...

Succes!
Rob
Edwin van der Steeg
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2019, 19:45

Re: PR halve marathon verbeteren!

Bericht door Edwin van der Steeg »

Hoi,

Wat fijn om ook hier eea hierover te lezen. Ik had namelijk dezelfde vraag ook in de groep onder '5 kilo in 30 dagen kwijt' gesteld en daar ook een mooi antwoord gekregen van Rob, dus nogmaals dank hiervoor.

Van een vraag komt een vraag... dus... :D

Afgelopen zondag heb ik geprobeerd mijn halve marathon tempo te lopen (doel = 4:30/km) over 6 km. Na ca 1km. warmlopen en wat lichte rek- en strekoefeningen ben ik fanatiek van start gegaan. De 1e 2 km gingen met 4:25 en 4:28 goed. Hierna zakte het wat in naar 4:38, 4:43 en 4:35.De laatste km weer mooi op 4:29. Maar/en? Mijn hartslag bleef hoog op gemiddeld 171 met een max van 182... (mijn omslagpunt is 175). En nu voel ik me wat onrustig en heb een hogere rustpols...

Nu mijn vraag: wat nu te doen? Als ik het schema volg dan 'moet' ik vandaag (2 dagen na trainen op halve marathon tempo) 10km voluit... mijn lijf zegt: rustig aan, zeker niet volle bak, hooguit vogels kijken, herstellen en komende dagen weer opbouwen. Wellicht dat ik (nog) niet op het niveau zit waar ik wil zijn?

Wat is jullie advies? Ben benieuwd!

Sportieve groet,

Edwin van der Steeg
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: PR halve marathon verbeteren!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Edwin,

Wat doet je rusthartslag? Dat is de graadmeter voor je herstel. Als je iedere dag op een vast tijdstip je rusthartslag meet en deze is meer dan 5 slagen hoger dan normaal, dan is je herstel niet optimaal en neem je een extra rustdag.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie