Marathon Amsterdam 2018 uitgelopen, maarrrr met vragen

Plaats reactie
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Marathon Amsterdam 2018 uitgelopen, maarrrr met vragen

Bericht door Wizzard247 »

Goedemorgen allen,

Dit jaar voor het eerst in Amsterdam de hele gedaan, na Rotterdam 2018 mijn tweede marathon.
Volgens mijn 10km tijd zou ik rond 4.16 moeten kunnen lopen. Ik liep de eerste 12km iets achter de 4.20 pacers. Mijn pace was in die 12 km 6.07. Hartslag was iets te hoog, gemiddeld 160, waar hij 154 zou moeten zijn. Maar toen ineens ging het helemaal mis.

Tussen 12 en 17 liep mijn hartslag op van 160 naar 180. Mijn omslagpunt. Gefrustreerd zag ik toe, dat ondanks mijn gelijkblijvende tempo, mijn hartslag steeds meer opliep. Ik had genoeg gedronken. Na 17km, mijn horloge maar op een andere scherm gezet zodat ik niet mijn hartslag meer zag, daar werd ik toch maar chaggie van. Ik sprak tegen mezelf, zolang ik nog normaal zinnen kan uitspreken van een aantal woorden, heb ik nog een redelijke controle over mijn hartslag.

Achteraf zag ik dat km 17 tot 30 gingen rond/boven mijn omslagpunt!! Na anderhalf uur lopen rond omslagpunt ging het kaarsje natuurlijk vanzelf uit. Ik vond het wel frappant dat ik nog best lang normaal kon praten in die periode terwijl mijn hart volop aan het werk was.

Van km 30 tot 42 stukjes moeten wandelen, waardoor mijn hartslag weer wat zakte... Gefinished in 4.39. Een verbetering van 32 minuten tov van mijn 5.11 in Rotterdam. Das netjes.

Maarr: Hoe kan het toch dat mijn hartslag zo omhoog schoot? Het weer was zo goed als perfect, ik had genoeg gehydrateerd. Mijn gemiddelde hartslag was 170, terwijl mijn marathonhartslag 154 is... Mijn halve marathon hartslag ligt zelfs nog lager; 168..

Wat zouden factoren kunnen zijn dat het (wederom) niet liep, zoals volgens het sportrusten-boekje? Ik zou graag aanknopingspunten ontvangen waar ik mee verder kan richting Rotterdam 2019
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Amsterdam 2018 uitgelopen, maarrrr met vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Allereerst gefeliciteerd met deze mooie prestatie! Toch mooi 32 minuten sneller, dat is toch een hele prestatie! :)

Het blijft voor mij ook een beetje gissen wat er nu precies is gebeurd. Het feit dat je toch moest gaan wandelen doet het vermoeden dat je toch te snel gestart bent. Dus ik zou de volgende keer toch op marathonhartslag vertrekken, ondanks dat het tempo dan misschien wat achterblijft. Dit maak je later dan wel weer goed.

Om te zorgen dat het geen wandeltocht wordt zou je eens 's ochtends kunnen gaan lopen voor het ontbijt, dan wen je (nog) meer aan het lopen op vetverbranding.

Mocht je niet helemaal tevreden zijn met de antwoorden mag je altijd even met Koen bellen, zijn gegevens staan onderaan de startpagina van de website.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie