Tijd: 5.02.53. Een stukje langer dan verwacht (dat was ongeveer 4.43 oid), maar ik ben al blij dat ik hem heb kunnen uitlopen.
Qua ademhaling en hartslag ging het perfect. In het begin de pacer voor 4.30 gevolgd, maar die ging toch wat snel van start naar mijn aanvoelen (eerste km. was 6.15) en na 4-5 km ben ik opzettelijk toch wat langzamer gaan lopen.
Hartslag ging vrij snel omhoog en is praktisch stabiel gebleven de hele marathon op 144bpm.
Mijn marathonhartslag was berekend tussen 131 en 136, maar die 144 kon ik moeiteloos volhouden.
Het probleem lag (denk ik toch) bij mijn spieren: na 25km begon ik toch wat te voelen in mijn kuiten, en heel langzaam kwamen vermoeidheid en pijn omhoog tot in mijn dijen en moest ik toch geleidelijk aan trager beginnen lopen. Iets na 36km heb ik ongeveer 3km gewandeld, met enkele korte loopjes ertussen, en vanaf 39km terug beginnen lopen, en allicht door de adrenaline voor de finish ging het dan lekker vlot. Indien ik niet had moeten wandelen, was ik zeker onder de 5 uur gebleven.
Toen ik begon te wandelen voelden mijn spieren wel even aan als blubber door de ontspanning, maar dat was snel over en alleen de spierpijn bleef langer. Is dat wat ze "de man met de hamer noemen" ? Dan viel dat nog wel mee
In elk geval heb ik heel wat jongeren (ik ben 59) en leden van atletiekclubs achter mij gelaten, en ik ben zeker niet de laatste in mijn leeftijdsgroep geworden, dus ik ben al bij al wel tevreden; mijn eerste doel was tenslotte om het sowieso uit te lopen
Voorlopige conclusie: sportrusten werkt uitstekend mbt cardio en ademhaling, maar een beetje spierkracht kan er toch wel bij; ik denk dat ik toch wat meer krachtoefeningen moet doen voor de benen en wat meer fartlek, met af en toe eens een 30km-loopje erbij (zeggen eentje per maand of anderhalve maand) om de spieren toch wat aan die duur en afstand te laten wennen: de 14km van sportrusten kon ik telkens in een goed anderhalf uur zonder moeite afwerken; dan is 5 uur lopen toch nog wat anders ... maar anderzijds: niemand heeft beloofd dat het zonder moeite zou gaan