Zouten tijdens (halve)marathon

Plaats reactie
Eva uit Belgie
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 mei 2018, 18:16

Zouten tijdens (halve)marathon

Bericht door Eva uit Belgie »

Beste Maaike

Eerst en vooral, ik vind je boek heel interessant en eet nu al enkele dagen als een supervetverbrander. Ik had voordien heel veel suikerdips en at de hele dag door. Dat is nu al merkbaar beter. Het enige spijtige is dat ik deze informatie nu pas heb :)

Ik heb vooral veel vragen bij wat te eten en te drinken tijdens een (halve) marathon. Tot hiertoe nam ik 2 gelletjes tijdens de halve marathon (een hele marathon hoop ik volgend jaar te lopen). Ik wil de gelletjes graag vervangen door gewone voeding.

Is het echt voldoende om op voorhand een normaal ontbijt te eten en tijdens de marathon normale voeding (banaan, peperkoek is wat ik goed verdraag tijdens het lopen) te eten? Of is het beter de gekookte aardappelen te proberen?

Wat denk je van water met ORS om zouten tijdens het lopen terug aan te vullen? En moet je dit ook al de dag voordien drinken?

alvast bedankt!
Maaike de Vries Supervetverbrander
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:42

Re: Zouten tijdens (halve)marathon

Bericht door Maaike de Vries Supervetverbrander »

Beste Eva,
Wat goed te horen dat je minder suikerdips hebt.
Zoals je in mijn boek kunt lezen, heb je een beetje suiker nodig om vetten te kunnen verbranden. Zo ook tijdens een (halve) marathon.
Als je beter in staat bent je lichaamseigen vetten aan te spreken, heb je bij lange na niet de hoeveelheden suiker nodig die je eerder gewend was te nemen tijdens een (halve) marathon. Persoonlijk loop ik een halve marathon op een paar slokken water.
En nee, je hoeft niet aan de gekookte aardappels, geen zorgen. Er zijn genoeg alternatieven, ik kies het liefst voor suikers die van nature voorkomen in producten. Over peperkoek/ontbijtkoek ben ik minder enthousiast (zie het etiket).
Zeker tijdens een marathon heb je wat zout nodig. ORS is een mengsel van zout en druivensuiker. Je kunt ook water met een beetje zout, een beker afgekoelde bouillon of zout op de aardappels nemen. En vooral ook even uitproberen tijdens je training om te ontdekken of je maag het ook een goed idee vindt.
Hartelijke groet, Maaike
Daniellestolk
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mei 2018, 23:02

Re: Zouten tijdens (halve)marathon

Bericht door Daniellestolk »

Hoi,
Ik heb goede ervaring met sole. Dit is water gemengt met wat keltisch zeezout. Ik heb gelezen dat ierin veel mineralen (magnesium) in zitten en dat het je bloed druk stabiliseert. Wellicht de moeite van het proberen waard?
Juut
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jul 2017, 19:10

Re: Zouten tijdens (halve)marathon

Bericht door Juut »

Ik heb tijdens mijn marathon gelopen op banaan en dadel met wat zout en een flesje boullion.
Van de dadel en banaan had ik een puree gemaakt, in een plastic zakje. Is makkelijk stuk te bijten en viel bij mij prima op de maag.

Uiteraard wel goed testen of het jou ook eventueel bevalt.
Plaats reactie