Marathon-HF boek vs. online methode

Plaats reactie
Marjolein30

Marathon-HF boek vs. online methode

Bericht door Marjolein30 »

Ha sportrusten,

Inmiddels heb ik met de sportrustenmethode 2 marathons gelopen (4:29, 4:09). Beide met gemiddelde hartslag 163.

Ik gebruikte het schema uit het boek 'de marathonrevolutie'. Daar zou mijn marathon-hartslag 163 zijn volgens de tabellen.. dat klopte dus beide keren precies!

Maar op basis van de info hier op het forum, had ik ook begrepen dat je een 'hoge' en 'lage' M-HF kunt aanhouden, ik dacht dat dat bij mij dus 157 en 163 zou zijn. Ik heb de meeste trainingen op het gemiddelde gedaan, 160.

Maar vanuit het boek begrijp ik nu dat ik dus (met het schema uit het boek) eigenlijk op 163 had moeten trainen. En dat je dus eigenlijk altijd traint op de hartslag die uiteindelijk bij de 28 à 30km van de marathon hoort. Klopt dat?

En hoort hier dan voor de intensieve trainingen een HF bij van 165 (160+5), of van 168 (163+5)?

Laatste vragen :) wat is het nut om te splitsen tussen een 'hoge' en 'lage' marathon-HF? Eigenlijk train je dan toch de helft van de M-trainingen minder hard, in vergelijking met het schema uit het boek?

Als ik zou splitsen, zou ik dan inderdaad 157 en 163 moeten aanhouden? Kan ik dan gewoon het schema uit het boek aanhouden, en de trainingen op M-tempo afwisselend op 157 en 163 doen, of horen daar ook andere kilometer-aantallen bij?

Veel vragen! Sorry :) maar ik ben echt enthousiast over de methode, hij werkt erg goed bij mij en zou het ook bij de volgende marathon graag zo goed mogelijk doen.

Alvast bedankt!
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathon-HF boek vs. online methode

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marjolein,

Als je precies hetzelfde tempo zou aanhouden, gedurende een lange loop en alle andere omstandigheden blijven hetzelfde (wind, helling, temperatuur et cetera) dan loopt je hartslag heel langzaam op.

Vandaar dat het online schema een lage en een hoge marathonhartslag hanteert. Om het niet te ingewikkeld te maken wordt in het boek 1 marathonhartslag gebruikt. Deze hartslag ligt tussen de lage en de hoge "online" hartslag in.
Marjolein30 schreef:Klopt dat?
Nee dus. je traint op de hartslag die je gemiddeld loopt over de hele marathon.
Marjolein30 schreef:En hoort hier dan voor de intensieve trainingen een HF bij van 165 (160+5), of van 168 (163+5)?
In het online schema ligt de intensieve een slag of 5 boven je hoge marathonhartslag, dus voor jou zou die plm 170 zijn ;)
Marjolein30 schreef:Laatste vragen :) wat is het nut om te splitsen tussen een 'hoge' en 'lage' marathon-HF?
Zoals gezegd loopt je hartslag heel langzaam op als je tempo en alle andere omstandigheden gelijk blijven. Online train je dus apart voor het eerste en het tweede gedeelte, in het boek dus voor het geheel.
Marjolein30 schreef:Als ik zou splitsen, zou ik dan inderdaad 157 en 163 moeten aanhouden?
Nee, die 163 ligt tussen de lage en de hoge in, dus de lage een paar slagen onder de 163, de hoge een paar slagen erboven.

Blijde groet,

Rob
Marjolein30

Ha Rob,

Dankjewel voor je antwoorden. Het is me duidelijk, ik ga 'de volgende ronde' mijn duurlopen afwisselend op 160 en 166 trainen! Maar eerst even rust :)
RunningRob - Sportrusten schreef:
Marjolein30 schreef:Klopt dat?
Nee dus. je traint op de hartslag die je gemiddeld loopt over de hele marathon.
Dit had ik uit het boek, daar staat:

"De hartslag tijdens de marathon is niet constant hetzelfde. En dat hoeft ook niet. Neem bijvoorbeeld de hartslag uit tabel 5 van iemand die een omslagpunt heeft van 180 en een 10 kilometer loopt in 60 minuten. De marathonhartslag volgens de tabel is 142. Het is goed om tijdens de marathon te beginnen met een wat lagere hartslag (135) en tot dertig kilometer de hartslag op te laten lopen tot 142. Na het dertig kilometer punt mag je hartslag omhoog. Dan kan hij rustig oplopen tot bij de finish rond de 148. Dus je hartslag varieert, maar de kunst is om je hartslag tot kilometer 30 op of onder je marathonhartslag - uit je trainingen - te houden."

Dus, volgens dit stukje bereik je dan rond kilometer 30 je gemiddelde marathonhartslag (bij mij dan dus 163, dat was tijdens mijn vorige marathon precies zo, zag ik!)

Groetjes!
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Je hebt helemaal gelijk, ik was iets te snel met lezen. :oops:

163 is je marathonhartslag en die zou je moeten trainen als je het schema uit het boek gebruikt.

Blijde groet,

Rob
Marjolein30

Thanks ;) ga ik doen!
Plaats reactie