Halve marathon Nijkerk

Plaats reactie
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Halve marathon Nijkerk

Bericht door jleeuwer »

Bij deze even een kort verslag van mijn halve marathon van Nijkerk op 21-4 in de avond. Het was overdag vrij warm (iets boven de 20 graden), maar de start was om 18:30, dus het begon al een beetje af te koelen.

Deze wedstrijd was niet echt een einddoel voor mij, meer een tussendoel om later een marathon-schema te gaan starten. Desondanks toch aardig wat trainingen gelopen de laatste tijd op halve marathonhartslag. Ik kan niet zeggen dat ik 100% sportrusten heb gedaan, maar mijn trainingen zijn wel voor een groot deel gebaseerd op sportrusten.

Het doel was om 4:30 te starten en vlak naar de finish te lopen. De eerste paar kilometer lukte dit goed, en voelde ik me ook nog rustig. Om me heen zag ik een aantal lopers die aanzienlijk meer aan het hijgen waren, dus dat geeft de burger moed. De hartslag bleef goed, mijn halve marathonhartslag is zo rond 180-181, maar de eerste kilometers waren gemiddeld 170, en liepen langzaam omhoog. Rond kilometer 10 liep ik voor het eerst een kilometer met gemiddeld 180.

Daarna volgden 3 moeilijke kilometers. Toch het gevoel dat 21 nog aardig ver is. Mentaal even moeilijk om door te zetten. Kilometertijden rond de 4:38. Maar daarna vond ik mijn "2e adem". Ik kon de tijden weer terugbrengen naar 4:30 en soms nog wat sneller. Mijn hartslag ging nog wat omhoog naar 182, 183, (omslagpunt is 185) maar het lukte toch nog om aan te zetten. Zo heb ik de loop tot aan de finish goed kunnen lopen. Volgens mij ben ik na kilometer 5 niet of nauwelijks meer ingehaald, ik kon groepjes achter me laten en nieuwe groepjes inhalen. Heerlijk. Dit was zo'n dag dat alles precies goed lukt. Heel gelukkig kwam ik over de finish in 1:34:58. Als ik achteraf mijn tijden terugkijk zie ik dat de 2e helft in vrijwel dezelfde tijd ging als de eerste helft.

Oja, verder lijkt Sportrusten de tijd heel erg goed voorspeld te hebben.
- Sportrusten zegt: 10km in 41:42 = 21,1km in 1:34:38
- Ik liep recent: 10km in 41:52 (+10 sec) = 21,1km in 1:34:58 (+20 sec)

Dus dat komt wel aardig uit :lol:

Nu rustig herstellen en weer lekker doorlopen. Marathonschema begint pas in juli. Voor die tijd misschien nog wat kilo's afvallen om op een perfect marathon-gewicht te komen. Sportrusten zegt nu marathon in 3:23. Ik hoop stiekem nog een stap te kunnen maken en onder de 3:20 te kunnen komen. Dromen mag zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon Nijkerk

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dank voor je uitgebreide verslag! Mooie tijd ook! :)
Gefeliciteerd met je prestatie!

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie