halve marathon - trainen in zones

Plaats reactie
Sjeck
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2018, 10:38

halve marathon - trainen in zones

Bericht door Sjeck »

Beste,

Ik wil graag een halve en vervolgens een marathon gaan lopen. Ik heb jullie boek (Marathon revolutie) bestudeerd met schema.

Ik weet mijn rusthartslag (via mijn Garmin Forerunner 235), omslagpunt en 10 km tijd en dus mijn (halve) marathonhartslag. Mijn Garmin geeft ook zones aan.

N.a.v. het lezen van jullie boek is me niet duidelijk in welke zones ik kan lopen. Welke zone hoort bv bij ''intensief" in jullie schema etc.

Ik hoor graag want ik wil heel graag aan de slag.

Dank :D
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: halve marathon - trainen in zones

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sjeck,

Bij zowel het schema voor de halve als voor de hele marathon loop je 4 trainingen per week. 1 maal ga je vogels kijken, dat is dus zonder hartslagmeter (of in ieder geval zonder op je hartslag te letten) lekker ontspannen lopen.

2 maal in de week loop je op (halve) marathonhartslag, die kun je opzoeken in het boek. Dit is dus niet in een bepaalde zone maar afhankelijk van de 10km tijd en omslagpunt.

De intensieve training loop je hoger dan de (halve) marathonhartslag.
Als je een richtlijn wilt hebben:
Bij de marathonhartslag minimaal 5 slagen hoger. De halve marathon simpelweg hoger dan je halve marathonhartslag, deze hartslag ligt voor veel lopers al vrij hoog.

Je traint dus niet in een zone, maar gericht op de (halve) marathon.

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn hoor ik het graag!

Blijde groet,

Rob
SportrustenDemo
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:41

Re: halve marathon - trainen in zones

Bericht door SportrustenDemo »

Hoi

ik heb het schema van de halve marathon training bekeken, waar dus ook je halve marathon tijd voorspeld wordt aan de hand van de 10k tijd. In het schema loop je de langere duurlopen op het *tempo* dat voor je halve marathon voorspeld wordt.
Maar waar komt de halva marathon hartslag hierbij kijken?? mis ik iets??

groeten
Didi
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: halve marathon - trainen in zones

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Didi,

De stukken op halve marathon tempo loop je dus op halve marathon hartslag :)

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie