Slechts half jaar hardlopen. Twijfel voor start marathon 010

Plaats reactie
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Slechts half jaar hardlopen. Twijfel voor start marathon 010

Bericht door Wizzard247 »

Acht april 2018. Al maanden leef ik naar die dag toe. Mijn eerste marathon! Nu lees ik op een forum op FB dat diverse mensen het onverantwoord vinden om na ruim een half jaar lopen (loop sinds aug 17) een marathon te lopen. Onverantwoord aangezien pezen/gewrichten dit (nog) niet aan zouden kunnen binnen een half jaar. Wie kan mijn twijfel wegnemen?

Ik weeg 85kilo bij 1.85 en loop de 10k net binnen de 50 minuten, dus voldoe wel aan de sportrust-voorwaarden!
boeskoolloper
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2017, 16:16

Re: Slechts half jaar hardlopen. Twijfel voor start marathon

Bericht door boeskoolloper »

Wat denk jezelf? Dat is het belangrijkste.
Ik denk dat je het zeker kan! Wat heb je te verliezen?
Je bent er nu bijna 100 dagen voor aan het trainen.

Nog 13 dagen en dan ga het gewoon doen :D
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Slechts half jaar hardlopen. Twijfel voor start marathon

Bericht door jleeuwer »

Ik doe ook nog even een duit in het zakje.

Overweging 1: De marathon is altijd tot op zekere hoogte een sprong in het diepe. Of je nu veel ervaring hebt of weinig. Oftewel, twijfel is begrijpelijk en twijfel hoort erbij.

Overweging 2: Ik denk dat mensen overschatten hoe erg je jezelf kunt stukmaken in 1 dag rennen. De kans bestaat dat je achteraf 4 weken niet kunt of wilt rennen, maar in mijn ervaring komen blijvende blessures eerder door herhaalde belasting dan door 1 dag afzien.

Ik zou zeggen: Ga ervoor. Als het toch enorm tegenvalt en je moet uitstappen dan is dat ook een leermoment.
Oscar Dijst
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 sep 2017, 19:02

Re: Slechts half jaar hardlopen. Twijfel voor start marathon

Bericht door Oscar Dijst »

Na een jaar of 12 niet gelopen te hebben, maar wel de conditie enigszins op peil gehouden met fietsen, ben ik eind 2017 weer gaan lopen.

Na één maand aanklooien heb ik vier maanden met Sportrusten getraind voor de hele van Barcelona. De laatste vier weken nagenoeg niet gelopen wegens blessure, maar wel sportschooltje blijven doen.

Marathon ging tot 34 kilometer fluitend, daarna werd het doorbijten.

Achteraf slechts 2 dagen spierpijn en daarna nog een week voor de blaren weg waren. Inmiddels weer rustig aan begonnen met vogels kijken.

Merk met lopen wel dat ik nog wat vermoeid ben, komt wellicht ook door verkoudheid.

Als je nu al een half jaar loopt zou ik zeggen: go for it !

( en vergeet niet te genieten)
Plaats reactie