Advies voor trainingen

Plaats reactie
a.v.gent
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2017, 21:16

Advies voor trainingen

Bericht door a.v.gent »

Goedemiddag,

Ik zou graag wat advies willen. Ik ben aan het trainen voor de halve marathon op 25 maart. Ik zit met het volgende:

Ik krijg mijn hartslag niet hoog genoeg. Vaak begin met een warming-up van ongeveer 2 km met strekoefeningen, waarna ik aan de geplande afstand begin.

Regelmatig zit ik ruim 10 bpm onder de hartslag die ik zou moeten hebben en lukt het niet om hem hoger te krijgen. Ik zit hierover redelijk in de stress, omdat ik het gevoel heb dat ik niet goed genoeg train en straks dus niet goed voorbereid ben.

Wat kan ik hieraan doen?

Bedankt alvast!

Groetjes Ananda
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Advies voor trainingen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ananda,

Een paar versnellingen aan het einde van de warming-up doen je hartslag wat makkelijker oplopen bij de training zelf.

Probeer als je de eigenlijk training begint niet te hard van start te gaan, maar laat je hartslag rustig oplopen. Focus op techniek, houding, ademhaling et cetera, dat gaat makkelijker dan proberen zo snel mogelijk te gaan.

Als je de trainingen niet plezierig (meer) vind, omdat ze te snel gaan, loop dan alle trainingen gewoon 5 slagen lager. Dan train je misschien niet voor je snelste halve, je traint nog steeds voor een heel goede halve.

Verder zou ik de intensieve training als interval trainen in plaats van op constante snelheid. Dan haal je makkelijker de hoge hartslagen :D

Ik hoop dat je er wat mee kunt en laat het anders nog even weten.

Blijde groet,

Rob
a.v.gent
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2017, 21:16

Re: Advies voor trainingen

Bericht door a.v.gent »

Heel erg bedankt voor je reactie!

Ik ga ermee aan de slag.

Groetjes Ananda
Gri
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jun 2018, 14:17

Re: Advies voor trainingen

Bericht door Gri »

In augustus wil ik gaan starten met het 14km-schema om in oktober de halve van Amsterdam te gaan lopen.
Nu doe ik ook aan andere sporten (beachvolleybal + volleybal + soms fietsen) en die wil ik gewoon door blijven doen. (beach)volleybal is 1 training in de week + ongeveer 1x in de week een wedstrijd. Hoe combineer ik het schema met deze sporten? Ik neem aan dat ik dan een hardlooptraining moet laten vallen? En als dat zo is, welke dan?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Advies voor trainingen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Je kunt de training "vogels kijken" laten vervallen en in plaats van deze training een andere sport doen.

De trainingen op halve marathonhartslag zijn het belangrijkst, dus die moet je proberen wel te doen.
Verder probeer de rustdagen ook de rusten. Tijdens het herstel wordt je beter :)

Dus beter twee sporten op 1 dag doen dan een rustdag niet rusten.

Succes!

Blijde groet,

Rob
Gri
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jun 2018, 14:17

Re: Advies voor trainingen

Bericht door Gri »

Dankjewel voor het advies Rob!
Ik denk dat daar nog wel wat winst kan behalen: rustdagen ook echt niet sporten maar niksen.. Vind het ook wel spannend om meteen aanpassingen te maken in het schema want je traint al zo weinig km!
Aangezien vrijdag vaak een 'vogelkijktraining' op programma staat haal ik die dan een dag naar voren/ er uit (donderdag is mijn volleybaltraining), daarmee schuiven eigenlijk alle hardlooptrainingen een dag terug, waarmee ik waarschijnlijk zaterdag vaak dubbel sport (hardlopen en volleybalwedstrijd). Zondag volgt dan nog een dag hardlopen en dan is de maandag meestal mn rustdag. Ik ben benieuwd of het goed gaat uitpakken!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Advies voor trainingen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Goed bezig!

Succes!
Rob
ditgaatlukken
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2017, 21:20

Re: Advies voor trainingen

Bericht door ditgaatlukken »

RunningRob - Sportrusten schreef: Verder zou ik de intensieve training als interval trainen in plaats van op constante snelheid. Dan haal je makkelijker de hoge hartslagen :D

Hoi Rob,
Ik heb ook het 'probleem' dat ik mijn hartslag nauwelijks op halve-marathonhartslag krijg. Pas na een flink aantal kilometers red ik het (soms), maar dan is het gemiddelde natuurlijk niet meer haalbaar. De intensieve trainingen red ik natuurlijk helemaal niet. Heb je een voorbeeld voor een intervaltraining die ik hiervoor in de plaats kan doen?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Advies voor trainingen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Bij een intervaltraining doe je 2/3 snel, 1/3 langzaam en dit herhaal je een aantal malen.
Dus stel je moet 4km intensief doen, dan doe je 500 meter snel (voluit), 250 meter rustig en dit herhaal je dan 6 keer, dan zit (ongeveer) aan de 4km.

Met de afstanden kun je dus wat spelen, b.v. 1000 snel / 500 langzaam of 200 snel, 100 langzaam.

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie