Invulling training Intens

Plaats reactie
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Invulling training Intens

Bericht door jleeuwer »

Ik ga binnenkort beginnen met het halve marathonschema. Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is, is de invulling van de training "Intens" binnen het halve marathonschema. Als er in het schema staat "6km Intens", wat betekent dat dan? En hoe gaan jullie hiermee om?

In algemene zin is het me wel duidelijk, het moet ietsje harder/intenser zijn dan de halve marathontrainingen. Maar dan zit je al vrij snel op je omslagpunt. Voor mij geldt:
- Halve marathontempo ongeveer 4:25 bij hartslag 178
- Omslagpunt 4:10 bij hartslag 185

Moet ik voor 6km Intens dan bijvoorbeeld 6km op omslagpunt-tempo lopen? (au)

Overigens kan ik hier best wel zelf wat op bedenken. Bijvoorbeeld wat intervallen (1000, 1500, 2000). Maar ik ben wel benieuwd hoe iedereen dit aanpakt. Zeker aangezien velen al aangeven dat het HM tempo best hoog ligt, en Intens zou nog hoger moeten liggen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Invulling training Intens

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Je conclusies zijn goed. Om beter te worden zul je af en toe sneller moeten gaan dan je wedstrijdtempo. Voor de halve marathon geld dus dat je sneller moet trainen dan je halve maratonhartslag en met name de snellere lopers zitten dan al gauw in de buurt van hun omslagpunt.

Mocht je dit liever doen dan mag je de intensieve training ook als interval training doen. Dan bereik je hetzelfde.
Ik houd zelf altijd aan 2/3 snel, 1/3 langzaam. Dus bijvoorbeeld 500 meter voluit, 250 meter rustig of 1km snel, 500 meter rustig.
Dat herhaal je dan een aantal malen tot je de trainingsafstand hebt bereikt.

Wel even goed inlopen voor je met de intervallen begint. Dat geldt voor alls snelle trainingen maar bij intervallen is het zeker belangrijk.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie