berekenen omslagpunt

Plaats reactie
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

berekenen omslagpunt

Bericht door Wizzard247 »

Goedemiddag,

Hier een Fries, 38 lentes jong. Vanaf mijn 5de altijd gevoetbald. De laatste jaren recreatief waarbij de derde helft verreweg het belangrijkst was. Mijn lidmaatschap opgezegd afgelopen seizoen. Sinds augustus de hardloopschoenen afgestoft en begonnen met (hard)lopen. Had een redelijke basisconditie, en liep vrij snel 10km non-stop.

Het loopvirus pakte mij, en ik wilde als doel stellen een halve marathon. Last-minute een startnummer overgenomen voor Amsterdam. (slechts anderhalve maand getraind) Thuis een week ervoor (vrij gemakkelijk) 15 km gelopen in 1.23, dus ik dacht dat ik op karakter wel zou volbrengen. Geen idee hoe het met mijn hartslag zat, ik had alleen telefoon bij me.

De halve marathon zelf; wat een tegenvaller... na 9 km al kapot. Op karakter wel uitgelopen, maar de laatste 12 km'ers had weinig meer met lopen te maken.

Nu even tot mijn vraag komen: Ik had op mijn max een BPM van 194 bij de halve marathon, ik loop de 10 km in 54 min. Is deze BPM bij de halve marathon een goede graadmeter of moet ik dan echt wel die omslagpunt-test van vd Poel doen? En wanneer mijn max BPM bij de halve marathon wel voldoende is? Wat is dan mijn omslagpunt voor de halve marathon?

Alvast bedankt voor de reactie!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: berekenen omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Je max bpm op de halve zegt weinig over je omslagpunt. De max hartslag die je tijdens de veldtest doet is ook niet de maximale hartslag die je zou kunnen halen. Het is de hartslag die je haalde op het moment dat je de gevraagde snelheid niet meer kan volgen, en dat is dus niet je maximale hartslag die je zou kunnen halen.

Behalve de veldtest is ook de GEMIDDELDE hartslag op een 10km wedstrijd een goede indicatie voor je omsalgpunt. Weet je die toevallig wel?

Met blijde groet,
Rob
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: berekenen omslagpunt

Bericht door Wizzard247 »

Ja die was 178, bij een tijd van 53m38 Heb inmiddels al bericht gehad dat ik dan uitkom op 159 voor de HM...

Blijkt dus maar weer dat ik veel te hoog in mijn hartslag zat (eigenlijk al vanaf km 1) tijdens de halve marathon.

Deze website heeft me heel veel nieuwe inzichten gegeven en heb me als nieuw doel gesteld een halve marathon voor begin 2018 en een hele voor later in 2018 te lopen volgens het sportrustenprincipe :)
Plaats reactie