Amsterdam was een flop.

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Tiede

Amsterdam was een flop.

Bericht door Tiede »

Voor mijn gevoel topfit aan de startlijn verschenen, keurig aan het schema gehouden en vooral veel zin en een beetje vrees voor de voorspelde warmte. Daarom rustig begonnen, hartslag bleef de eerste kilometers zelfs onder het mijn lage marathonhartslag. Bij 17 km liep die heel snel op en kreeg 'm ook niet meer naar beneden. Benen voelden ook als lood en pijnlijk, bij 23 km kwam de gel en water er uit. Tussen 23km en 28km veel (veel te veel) gewandeld en bij 28km de wedstrijd gestaakt. Dat is dan wel weer een primeur, nog nooit heb ik een wedstrijd gestaakt (ben nu 52 en loop vanaf mijn 18e met regelmaat wedstrijdjes).

Mijn conclusie: ik ben veel te vroeg in veel te grote problemen gekomen. Dit komt mi. toch door (veel?) te weinig trainingskilometers. Dat het ergens zwaar zou worden, zo na 30km wist ik natuurlijk ook wel, dat is me bij een eerdere marathon ook gebeurd. Maar de problemen begonnen gewoon te vroeg.

Jammer, ik had me er echt veel meer van voorgesteld. Ben heel benieuwd waarom het sportrusten-schema bij veel mensen wel werkt en bij mij dus helemaal niet. Alle trainingen en natuurlijk de wedstrijd zijn opgeslagen in Garmin-Connect en dus te delen voor een evaluatie.
MarjoleineJC

Re: Amsterdam was een flop.

Bericht door MarjoleineJC »

Wat ontzettend jammer Tiede! Kan me voorstellen dat je enorm baalt. Ik ben dan niet uitgestapt maar heb het ook erg zwaar gehad en heb dezelfde vragen als jij. Ben benieuwd naar de reactie vanuit de echte sportrusters ... Ik ga Londen Marathon doen in april: doe ik dit via sportrusten of toch maar weer regulier, waarbij ik na 42 km fluitend aan de finish kwam en nog tegen thuisfront zie "appeltje eitje" Overigens ook warm weer toen! En Rotterdam was ook warm ... Ik vrees dat het toch aan te weinig km in de benen ligt. Conditie was ook goed, bij start top fit, relaxed zelfs ... (wel paar dagen daarvoor licht verkouden en keelpijn gehad, dus iets verhoging, maar dat het zo zwaar zou worden na 2x14K had ik ook niet bedacht.)

Ik lees graag mee met de reacties
FlorisV

Bericht door FlorisV »

Hoi Tiede en Marjoleine,

Wat balen dat het er niet uit kwam!!! Het valt me in de verschillende berichten van Eindhoven en Amsterdam op, dat heel veel lopers moeite hadden om hun hartslag onder het gewenste niveau te houden. Zelf heb ik ook een tegenvallende halve marathon gelopen. Overigens had een collega die met een 'klassiek' schema loopt er net zo goed last van.

In mijn geval lag het zeker niet aan te weinig trainingskilometers. Ik zat gelijk vanaf de start al te hoog in mijn hartslag ondanks een hele rustige ademhaling. Kreeg die ook niet omlaag met oefeningen. Ik heb juist het idee dat de kortere maar frequente en intensieve trainingen uit het schema me hebben geholpen om hem toch uit te lopen, maar dat is gissen.. Ook heb ik dankzij de data over hartslag en tempo meer begrip over mijn conditie gekregen. Ik had halverwege de 100 dagen hetzelfde: onverklaarbaar lager tempo en hogere hartslagen. Mijn conclusie was dus gewoon dat ik net als toen een virusje onder de leden had. En dat bleek te kloppen, paar dagen later was ik ook echt ziek. Gisteren weer gelopen en net zo snel als in de trainingen van de afgelopen weken.

Maar goed, een halve is natuurlijk wel anders dan een hele. Hoop dat jullie snel een oorzaak kunnen achterhalen dat het niet ging zoals verwacht. Succes met het herstel in elk geval!

Groet, Floris
BulletBrouwer

Bericht door BulletBrouwer »

Je staat niet alleen. Bij mij ook op 23 km. Eerste 10 goed op hartslag maar veel minder snel dan normaal. Vanaf 13 km de dijk op en frisse tegenwind. Die heeft mij genekt. Ik heb vanaf 26 km op karakter gestrompeld tot het einde. Zat totaal geen kracht meer in de benen. Zat gevoelsmatig op slot en aanzetten deed veel pijn. Ben nu 39 jaar en programma ging vlot. Doe daarnaast nog andere sporten. Mijn gevoel zegt dat ik onvoldoende getraind was voor de afstand. Het gat was te groot tot aan het einde. Ga meer km maken voor een volgende.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tiede,
Tiede schreef:Alle trainingen en natuurlijk de wedstrijd zijn opgeslagen in Garmin-Connect en dus te delen voor een evaluatie.
Je bent van harte uitgenodigd om een keer langs te komen in Hilversum. Je kunt Maarten benaderen voor een afspraak (zijn gegegevsn staan op de site).

Dit geldt natuurlijk ook voor de andere Sportrusters die met vragen blijven zitten, waar ik zo op afstand niet een antwoord op kan geven!

Rob
DennisK

Bericht door DennisK »

Ik had inderdaad precies hetzelfde.
Vanaf km 5 kreeg ik de hartslag niet onder controle en na een km of 16-19 kramp en andere pijntjes
welke ik hiervoor niet heb gehad..... Eind resultaat veel pijn en weinig lachen en genieten .
Twijfel erg voor de volgende marathon dit programma te doen, heb hiervoor ook de standaard gedaan. Wellicht een mix???
gr
Dennis
MarjoleineJC

Bericht door MarjoleineJC »

Langskomen in Hilversum
Dat advies neem ik graag ter harte Rob.
Ook ik heb alle gegevens nog van Garmin Connect en neem graag het schema - de trainingen - de (weinige) progressie met je door. Maar ook de HR niveau's en nog wat vragen over omslagpunt 188 en anaerobe drempel 169.
Ik wil het gewoon echt goed kunnen begrijpen/snappen om zo een goede keuze te maken voor Londen Marathon april 2018.

Dus tot binnenkort,
Marjoleine
Plaats reactie