Opbouw marathon

Plaats reactie
Ryan
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2017, 10:37

Opbouw marathon

Bericht door Ryan »

Hi,

Over 4 weken lopen ik de marathon van Amsterdam. Hoe bouw ik de race op? Ik neem aan 1e 14km op lage marathon hartslag, daarna laten oplopen to hoge marathon hartslag? Hoe om te gaan met de laatste 10 km? Zou ik dan hartslag verder kunnen laten oplopen met een extra gelletje? Wat is jullie advies in de opbouw van een marathon?

gr.

Ryan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Opbouw marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ryan,

Welke hartslagen loop je straks tijdens de marathon?

De variatie in hartslagen in je training is ook de variatie die je straks hebt in hartslagen tijdens de marathon.

Je begint de marathon op je laagste marathonhartslag uit je schema. Tot 30 kilometer loopt je hartslag langzaam op naar je hoogste marathonhartslag uit je schema.

Vanaf kilometer 30 kun je de hartslagen loslaten. Je intensieve trainingen zorgen ervoor dat je ook de laatste 12 kilometer je tempo kunt vasthouden, je hartslag zal wat verder oplopen.

*LET OP: als je bij de start met een veel hogere hartslag zit dan normaal, zorg dan dat je wat rustiger begint. Geen paniek. Na een kilometer of 3 is je hartslag bedaard en kun je de snelheid wat opvoeren.

Met blijde groet,

Rob
Ryan
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2017, 10:37

Re: Opbouw marathon

Bericht door Ryan »

Dank je. Dit is wat ik wilde horen. Ik ga voor de 3.30 eindtijd. Op mijn laagste maraton hartslag loop ik net 5.00 min/km, dus gaat er om spannen of ik het ga redden. Ben erg benieuwd, omdat dit de eerste keer is met sportrusten. Mijn omgeving is erg sceptisch, maar ik doe alle trainingen, dus dan moet het goed komen in Amsterdam :)
Plaats reactie