Nieuwe halve marathon hartslag

Plaats reactie
Henk
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2016, 16:32

Nieuwe halve marathon hartslag

Bericht door Henk »

Hallo,

Vorig weekend de halve gelopen in een wedstrijd, moet zeggen ging prima.

Ik volg de basis van het 100 dagen programma nu eigenlijk al een jaar of 2. Na elke wedstrijd bouw ik weer op volgens het schema naar de volgende wedstrijd. En merk dat ik steeds sneller wordt.

De laatste reeks heb ik wel wat gespijbeld in het programma (in de zin van af en toe een wat langere duurloop ipv de 8 km, gewoon om te voelen hoe het ging).

Nu mijn vraag: Kan ik het beste de gemiddelde hartslag van mijn laatste wedstrijd aanhouden voor de 8 kmers, of kan ik beter opnieuw mijn omslag punt bepalen enz..

Is het eigenlijk wel logisch dat mn hartslag hoger wordt (ik trainde op 163, gemiddelde laatste wedstrijd is 166).

Mvgr. Gr. Henk.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Nieuwe halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Henk,

Je wedstrijd is uiteraard de ultieme test voor het bepalen van je halve marathonhartslag. Dus als je hier vanuit gaat zou het goed moeten zijn.
Henk schreef:Is het eigenlijk wel logisch dat mn hartslag hoger wordt (ik trainde op 163, gemiddelde laatste wedstrijd is 166).
Wat variatie in hartslagen is normaal. Wel is het zo dat hoe sneller je bent, hoe hoger de hartslag zal zijn.

Ik heb even gekeken naar mijn wedstrijden (halve marathons) van de laatste jaren, deze heb ik gelopen op een hartslag tussen de 159 en de 168. Allen tussen de 1h40 en 1h45. Ik zie wel dat de meeste rond de 160 zitten, en de uitschieter naar boven plaats vond op een erg warme dag...

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie