Moeite met verhogen hartslag

Plaats reactie
MarionS
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2017, 22:16

Moeite met verhogen hartslag

Bericht door MarionS »

Ik ben ruim 2 weken bezig in het programma en heb nu erg veel moeite met het lopen op de streef hartslag, sterker nog, ik haal m niet..
De eerste week ging zoals verwacht: lage HM hartslag (157) voelde relatief gemakkelijk, hoge HM (162) wat lastiger maar wel te doen. In die 2 weken ben ik 10% sneller geworden op de 7km, dus mooie progressie, maar nu loop ik voor mijn gevoel een hele loop dood te gaan en kom niet tot nauwelijks boven de 160 uit, en het voelt echt heel zwaar (op een tempo van 5:30, dat 2 weken geleden 6:20 was)... het is leuk om die progressie te zien, maar ik zie nu zelfs op tegen de zogenaamde lage HM hartslag loop, want ook die voelt heel erg zwaar. Is dit de bedoeling? Het voelt niet echt goed namelijk. Ik zal mijn hartslag meter (Apple watch) nog eens schoonmaken maar in rust is deze zeker accuraat.
Achtergrond: omslagpunt 176, 10k in 58 min bij start programma.
Alvast veel dank!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Moeite met verhogen hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marion,

Houd je je rusthartslag in de gaten? En die blijft normaal?

Incidenteel kan het gewoon wat zwaarder gaan, "de vorm van de dag" zullen we maar zeggen. Ik train momenteel weer 100 dagen voor een marathon en heb het af en toe ook, dan lukt het nauwelijks de gevraagde hartslag te halen.

Wel is het zo dat het schema voor de halve als best pittig wordt ervaren, omdat je in een halve nu eenmaal best dicht bij je omslagpunt kunt lopen. ;)

Het belangrijkste is dat je plezier houdt in je trainingen, als dat tegen gaat staan kun je beter alle trainingen 5 slagen lager lopen. En de intensieve eventueel als interval lopen indien deze nog te zwaar valt. Je tijd op de halve kan dan misschien wat lager uitvallen, maar veel zal dat niet zijn. :)

Verder is het zo dat, mocht je moeite hebben de hartslag te halen, je niet te snel probeert op deze hartslag te komen. Gun je zelf rustig een km of zo op in de buurt van de gevraagde hartslag te komen. Tijdens de halve marathon ga je ook niet gelijk voluit lopen in de wetenschap dat je nog 21 km moet ;)

Mij helpt het ook om meer op techniek te letten, dus als je merkt dat je tegen je grens aan loopt, probeer dan niet uit alle macht nog harder te gaan maar let op ademhaling, houding, netjes lopen... Dan gaat je vanzelf je snelheid (en dus je hartslag) weer omhoog.

met blijde groet,

Rob
MarionS
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2017, 22:16

Re: Moeite met verhogen hartslag

Bericht door MarionS »

Dank je wel Rob! Rusthartslag is normaal - mogelijk iets lager dan toen ik begon (rond 57-58). Ik ga de intensieve training dan inderdaad als intervallen doen, en zie dan wel hoe het verder gaat, evt met wat lagere hartslag... het gaat me vooral om de lol in het lopen, tijd is niet belangrijk! Heb eerder een halve gelopen, met ontzettend veel plezier, en vind het leuk het eens met sportrusten te proberen, dus vandaar dat ik m.n. wil weten of ik het 'goed' doe :-) Marion
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Moeite met verhogen hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Goed te horen!

Succes, :)

Rob
Plaats reactie