vervolg

Plaats reactie
IlseR
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2017, 14:53

vervolg

Bericht door IlseR »

Hallo,

Ik ben inmiddels week 13 van het beginnersschema. Ik liep daarvoor al hard. Een hele tijd zelf en een tijd met coach. Ik heb een paar keer de 10 kilometer gelopen, maar dat deed ik vooral op wilskracht. Meestal liep ik rond de 5. Ik had in de tijd veel stress en heb nu het idee dat ik altijd te hard liep en door het lopen juist meer gestrest raakte, wat overeen komt met de theorie die hier beschreven staat. Het gevoel dat ik had klopte dus helemaal en dat maakte dat ik op hartslag ben gaan trainen.

Uit een test van een paar jaar geleden kwam een omslagpunt van 167. In eerste instantie heb ik de zones verkeerd ingedeeld en liep ik in sommige zones nog met een te hoge hartslag. Ik denk dat het omslagpunt wel ongeveer klopt, want met die verkeerde indeling hield ik het niet vol. Nog een keer berekend en dat lijkt beter te kloppen. Ik loop nu een aantal weken volgens deze nieuwe berekening.
Als ik echter in D2 wil trainen moet ik onder een hartslag van 151 blijven en dat lukt me dus echt niet. Als ik een tijdje loop gaat mijn hartslag altijd richting de 160 of net erover. Ook als ik veel langzamer loop dan voorheen. Is dit een kwestie van een tijd volhouden om verbetering te zien, of doe ik toch iets verkeerd?
Ik ben in elk geval wel een stuk relaxter gaan lopen en waar ik voorheen altijd liep te kijken hoe ver ik nog 'moest' loop ik nu met veel meer plezier. Dus daar ben ik super blij mee.

Ook vraag ik me af wat ik nu het beste als vervolg ga doen als de 100 dagen om zijn? Ik hoor het graag.

groeten,
Ilse.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: vervolg

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ilse,

D2 moet matig intensief aanvoelen, als je echt moet inhouden om in D2 te blijven zit je misschien toch te laag met je omslagpunt.

Als de 100 dagen voorbij zijn, kun je gewoon 3 maal in de week blijven trainen. 1 maal vogels kijken, 1 maal in D2 en 1 maal in D3. Als het goed gaat kun je deze trainingen wat langer maken. En 1 maal in de drie weken een training voluit.

En dan misschien de halve proberen? ;)

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie