Twijfel over omslagpunt

Plaats reactie
Stefanovic

Twijfel over omslagpunt

Bericht door Stefanovic »

Goedemorgen,

Ik heb gisteren de veldtest van stans van der poel gedaan om m'n omslagpunt te bepalen. Ik kwam op 173 als maximale hartslag en ik kwam tot 17 km/uur. Ik moet 4 hartslagen van de 173 aftrekken en kom daarmee op een omslagpunt van 169.

Nu heb ik nog een andere waarde, deze waarde is verkregen uit een medische sportkeuring (in december 2014, dus 2,5 jaar geleden). Dit was een inspanningstest op een hometrainer. Mijn max hartslag toen was 176. Dat zit dus redelijk dicht bij de 173.
In het keuringsrapport staan ook hartslagzones: Herstel en D1 t/m D4 en er staat de volgende opmerking bij:
De bovengenoemde hartslagzones zijn verkregen middels een fietstest en gelden dus voor wielrenners.
Voor hardlopers dienen de hartslagzones met gem. 10 hartslagen per minuut te worden verhoogd.

De laatste zin brengt mij in verwarring. In eerste instantie dacht ik: De max hartslag waarde die ik gisteren uit de veldtest heb afgeleid reddelijk komt redelijk overeen met de waarde uit de keuring (slechts 3 slagen verschil). Nu moet ik er bij de veldtest echter 4 van afhalen terwijl het keuringsrapport zegt dat ik er voor hardlopen juist 10 bij op moet tellen.

Mijn vragen:
1. Als je de uitkomst van de veldtest vergelijkt met de uitkomst uit de sportkeuring. Komt dat dan wel redelijk overeen of zit er een groot verschil tussen?
2. Vervolgvraag: Als er een (te) groot verschil tussen zit, is het dan waarschijnlijk dat mijn veldtest niet goed is geweest of is een waarde van 2,5 jaar geleden niet te vergelijken met de actuele waarde?
Stefanovic

Re: Twijfel over omslagpunt

Bericht door Stefanovic »

Nog een kleine aanvulling:
Ik liep in september 2015 de marathon van Berlijn met een gem. hartslag van 146 bpm. Eindtijd 3.33.
Richtijd voor mijn komende marathon (Amsterdam) zal ook rond de 3.30 liggen (op basis van mijn huidige 10k tijd wordt de richtijd 3.28).
Wellicht zegt de werkelijk gemeten gemiddelde hartslag in Berlijn ook iets over de juistheid van mijn omslagpunt.
RunningRob - Sportrusten

Re: Twijfel over omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Stefanovic,

Het klopt dat het omslagpunt voor wielrenners lager ligt dan het omslagpunt voor hardlopers. Dus als je omslagpunt 176 was tijdens de sportkeuring dan zou je omslagpunt bij de veldtest hoger moeten zijn. Let op: ik praat hier over je omslagpunt, niet over de maximale hartslag.

In je beschrijving over de sportkeuring praat je over 176 als maximale hartslag, of bedoel je hier omslagpunt?

Dus het antwoord op je vragen:
1) De uitkomsten komen dus niet overeen
2) Dat kan ik dus niet goed beoordelen vanaf hier. Als sportruster ben ik dus geneigd de veldtest te geloven. Als ik terugreken vanuit de gegevens in de tweede bericht, kom ik op een omslagpunt van 165, dus dat is nog lager.

Ik zou dus voor je schema uitgaan van 169. :)

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie