10km nog niet onder de 65m-toch met marathon schema starten?

Plaats reactie
Lily

10km nog niet onder de 65m-toch met marathon schema starten?

Bericht door Lily »

Hallo,

Op 29 juni/6 juli wil ik met het marathonschema starten, zodat ik de marathon in Eindhoven kan lopen.

Echter, mijn 10 km tijd is 1,18 (dus nog niet onder de 65 min). Ik moet dus aan de bak en harder gaan lopen!

Ik ben daarom gestart met het 10 km schema (om onder de 65 min te komen. Ik kan al 10 km lopen - het is meer dat ik tempo moet gaan maken.) Ik ben iets te laat gestart ivm ziekte (geen loopblessure) dus ik heb nog maar 6 weken om de 10 km onder de 65 minute te krijgen.

Creatief ben ik daarom met week 4 begonnen van het schema, en zal een weekje langer doorlopen (en een weekje later het marathonschema starten).

Vragen:
1 - Wat zijn de gevolgen als ik het marathonschema start terwijl ik de 10 km nog niet onder de 65 min heb?
2 - Hoe kan ik mijn 10km het beste onder de 65 min krijgen binnen 6/7 weken? Is het 10 km schema daarvoor eigenlijk wel geschikt? Mijn omslagpunt bepaal ik dit weekend met een vriendelijk haasje :)

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groeten Lily
RunningRob - Sportrusten

Re: 10km nog niet onder de 65m-toch met marathon schema star

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lily,

Een hele uitdaging :)
Lily schreef:1 - Wat zijn de gevolgen als ik het marathonschema start terwijl ik de 10 km nog niet onder de 65 min heb?
De vraag is dan of je binnen de limiet eindigt. De meeste marathons hebben een tijdslimiet gesteld waar binnen je moet eindigen. Als je de 10km in 65 minuten loopt dan zou je de marathon ook makkelijk binnen de zes uur moeten kunnen lopen (met ruime marge).
Lily schreef:2 - Hoe kan ik mijn 10km het beste onder de 65 min krijgen binnen 6/7 weken? Is het 10 km schema daarvoor eigenlijk wel geschikt?
Het 10km schema is bedoeld om de 10km uit te kunnen lopen op een comfortabele, snelle manier. Wil er het maximale uithalen loop dan eens per week op je omslagpunt. Dit doe je door de D3 trainingen maximaal te lopen, dus zo snel als je kunt (in plaats van in D3). Het kan zijn dat je dit vervelend vind. Maak dan van deze training een interval, bijvoorbeeld 500m maximaal, 250m rustig en dit dan een aantal malen herhalen totdat je de trainingsafstand hebt volbracht.

Succes!

Met blijde groet,

Rob
Lily

Bericht door Lily »

Hi Rob,

Bedankt voor de reactie. Ik heb je raad opgevolgd. Trainingen waren zwaar maar hebben resultaat gehad: ik heb vorige week zaterdag 10 km in 64.32 gelopen! :D (met een startnummertje op je buik loop je toch sneller!) Dus dank voor het advies!

Dus ik ben begonnen met het schema zodat ik op 8 oktober in eindhoven de marathon kan lopen.

Eigenlijk wil ik jullie online programma doen, alleen heb ik geen 100 dagen meer over-het zijn er minder.
Kan ik het aantal dagen aanpassen bij online programma of moeten het 100 dagen zijn?

Groetjes
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lily,

Leuk te horen dat het gelukt is! :D

Als je de einddatum op 8 oktober zet, kun je gewoon verder trainen met het schema op de dag van vandaag. het eerste stuk sla je dus over.

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie