Word dit snelwandelen?

Plaats reactie
NewYorkrunner2017
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2017, 14:27

Word dit snelwandelen?

Bericht door NewYorkrunner2017 »

Ik heb mij vandaag het schema aangekocht voor een marathon te lopen, gisteren geeft een personal trainer mij een looptest laten doen en daar zat het omslagpunt op 163, en als ik nu naar de hartslagen kijk in het schema kom ik getallen tegen tussen de 128 en 137, dit lijkt mij net snelwandelen, ik vrees dat ik heel moeilijk aan zo'n hartslag zal kunnen lopen. (mijn beste tijd voor 10 km was 59 minuten) ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken nu. Lopen op dit schema of toch een alternatief gaan zoeken om mijn marathon te leren lopen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Word dit snelwandelen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi New York runner,

Allereerst is het zo dat je moet bedenken dat je dit tempo 42 km moet kunnen volhouden. Hoe langzamer je bent, des te langer zal je dit vol moeten kunnen houden en dus ook hoe lager je marathon hartslag zal zijn.

Wel blijkt vaak dat veel hardlopers moeite hebben om echt voluit te gaan op een 10km, en daardoor te laag uitkomen op hun marathonhartslag.

Er is wel een manier om te controleren of je goed bezig bent, je training op marathonhartslag zal namelijk enigszins overeen moeten komen met het verwachte marathontempo. Dit kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Kun je dit eens controleren?

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie