eerste 10K VOLUIT

Plaats reactie
basbuizer
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 nov 2016, 10:44
Locatie: GOUDA

eerste 10K VOLUIT

Bericht door basbuizer »

Vier weken ben ik onderweg. Ik zie op dezelfde en lagere hartslagen betere tijden komen. Geen blessures gehad, toch even moeten wennen aan het Fast-5 ritme waarmee de vetverbranding flink fik heeft gevat. Gelukkig ook de man met de hamer nog niet tegengekomen,
wel waarschuwende weggenoten: "of ik kou wil vatten" en giebelende tieners: "kijk daar die loopt in zijn korte broekie en hempie terwijl het vriest!". Mijn motortje is door de ademhalingsoefeningen en koud douchen echt op gang gekomen. Ik heb geen koude handen en voeten meer, terwijl ik lange armen en benen heb (192 cm) en rank ben (83 kg). Mijn vorig jaar - vanwege de kou - verplaatste bed, heb ik weer naast mijn vrouw langs de koude Frans Balkondeur terug kunnen plaatsen, en geen last meer van koude voeten gehad, en langs mijn bed optrekkende koude Noordenwind. Ik voel mij als een rijke bron van heerlijke warme energie en weerbaarheid. Kom maar op kou, ik lust jou rouw!

Vandaag deed ik de eerste 10K VOLUIT. Ik voel mij beregoed, en mijn rusthartslag is al weer teruggelopen naar 44 (in de ochtend 40).
Op nuchtere maag (20 uur na laatste maaltijd) VOLUIT mijn Persoonlijk Record op de 10K verbroken met 3 minuten (52:59). Dat is goed nieuws! Mijn gemiddelde hartslag was daarbij 139, en de hoogste 149, waarmee ik in de laatste 3K nog een versnelling kon inzetten.

Echter een raadsel is nog mijn omslagpunt. Bij start ging ik uit van 162 met een niet al te nauwkeurige zelf-buitentest en eerder een 10K gelopen in 55 min., waarmee ik startte op Marathon Hartslag 130. Deze 10K VOLUIT zou een omslagpunt van 139 betekenen, met een Marathon Hartslag van 108. Hoe moet ik dat zien?

Wat zou de wijste weg zijn om te vervolgen?

Hartegroet,
Bas
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: eerste 10K VOLUIT

Bericht door peterde »

Hoi Bas,

Lastig te zeggen. Wel goed dat je zo vooruit gaat!

Die onzekerheid over het omslagpunt moet er zo snel mogelijk uit. Waarmee meet jij je hartslag?

Zelf ben ik een Garmin FR235 er hier kan je met een training keurig die 6 minuten en om de 2 minuten 1km/uur sneller (De methode van de marathon revolutie) inzetten.

Ik kwam toen uit op een omslagpunt van 172.

Vervolgens kwam ik ergens op runnersweb een formule tegen op basis van je maximale hartslag
https://www.runnersweb.nl/training/loop ... rempel.htm 0,94xhfmax-7 Bij mij is dat inderdaad ook 172

Afgelopen zondag mijn eerste 10 km voluit gelopen sinds de eind april en zie daar gemiddelde hartslag 172......

Wel weet ik dat in de verkeerde zone trainen funest kan zijn voor het uiteindelijk resultaat. Voor welke marathon ga jij eigenlijk? Onze 10K voluit zit namelijk verdacht dicht op elkaar :)
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: eerste 10K VOLUIT

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bas,

We kunnen het ook even van de andere kant af bekijken. Wat is je tempo als je loopt op marathonhartslag?

Met blijde groet,

Rob
basbuizer
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 nov 2016, 10:44
Locatie: GOUDA

Re: eerste 10K VOLUIT

Bericht door basbuizer »

peterde schreef:Hoi Bas,

Lastig te zeggen. Wel goed dat je zo vooruit gaat!

Die onzekerheid over het omslagpunt moet er zo snel mogelijk uit. Waarmee meet jij je hartslag?

Zelf ben ik een Garmin FR235 er hier kan je met een training keurig die 6 minuten en om de 2 minuten 1km/uur sneller (De methode van de marathon revolutie) inzetten.

Ik kwam toen uit op een omslagpunt van 172.

Vervolgens kwam ik ergens op runnersweb een formule tegen op basis van je maximale hartslag
https://www.runnersweb.nl/training/loop ... rempel.htm 0,94xhfmax-7 Bij mij is dat inderdaad ook 172

Afgelopen zondag mijn eerste 10 km voluit gelopen sinds de eind april en zie daar gemiddelde hartslag 172......

Wel weet ik dat in de verkeerde zone trainen funest kan zijn voor het uiteindelijk resultaat. Voor welke marathon ga jij eigenlijk? Onze 10K voluit zit namelijk verdacht dicht op elkaar :)

Dank voor je bericht, Peter!

Voor het eerst van mijn leven ga ik een Marathon doen aangemoedigd door het Sportrusten-programma. Ik oefen voor die van Rotterdam op 9 april a.s. ..., en omdat ik in februari door de 100 dagen ben, zou ik op eigen gelegenheid een zelf uit te zetten 'Marathon van Gouda e.o.' willen doen. Voor die tijd wil ik wel weten hoe ik dan voor mezelf moet zorgen, m.n. voeding en drank.
Alle wijsheid is welkom!

Ik meet met mijn telefoon, Runkeeper+Polar Beat-app met Polar H6-hartslagmeter. Misschien moet ik ook wel aan een horloge. 'K weet er nog te weinig van om er 1 te kunnen kiezen ...

Met je eens ben ik dat die onzekerheid over omslagpunt eruit moet. Komende vrijdag ga ik bij Stans een inspanningstest doen. Het lijkt erop dat ik nog niet echt voluit heb durven gaan. Misschien moet ik wel wat korte, extensieve intervallen doen, om de maximale hartslag los te krijgen. Tijdens de intensieve training morgen, ga ik es wat proberen: korte toppen ... mijn hartje over de top laten bonken ...
Laatst gewijzigd door basbuizer op 30 nov 2016, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
basbuizer
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 nov 2016, 10:44
Locatie: GOUDA

Re: eerste 10K VOLUIT

Bericht door basbuizer »

RunningRob - Sportrusten schreef:Hoi Bas,

We kunnen het ook even van de andere kant af bekijken. Wat is je tempo als je loopt op marathonhartslag?

Met blijde groet,

Rob
Hoi Rob,

Op marathonhartslag ligt mijn tempo nu rond 5:30 min/km.

Hartegroet,
Bas
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: eerste 10K VOLUIT

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bas,

Gezien je tijd denk ik dat je marathonhartslag aan de hoge kant is. Je tempo op de marathon zou zo rond 6:15 zijn. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat Stans je van de juiste waarden zal voorzien :D

Met blijde groet,

Rob
basbuizer
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 nov 2016, 10:44
Locatie: GOUDA

Re: eerste 10K VOLUIT

Bericht door basbuizer »

RunningRob - Sportrusten schreef:Hoi Bas,

Gezien je tijd denk ik dat je marathonhartslag aan de hoge kant is. Je tempo op de marathon zou zo rond 6:15 zijn. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat Stans je van de juiste waarden zal voorzien :D

Met blijde groet,

Rob
Ha Rob,

Mijn omslagpunt stelde Stans vrijdag vast op 154. Met de laatste 10K van 52 heb ik mijn schema bijgesteld.

Vandaag liep ik 12K in mijn nieuwe marathon(laag) hartslag van 126 in een tempo van 5:30. Dus ik ga sneller lopen op een lagere hartslag. Daar ben ik blij mee!

Volgens de boekjes gaat het er nog niet inzitten. Toch wil ik ernaar streven mijn eerste marathon binnen 4 uur te lopen ... benieuwd hoe ik de komende weken ga ontwikkelen, en of mijn droom haalbaar zal zijn ...

Hartegroet,
Bas
Laatst gewijzigd door basbuizer op 13 dec 2016, 02:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: eerste 10K VOLUIT

Bericht door peterde »

Hallo Bas,

Eigenlijk helemaal vergeten te vragen hoe lang je eigenlijk al hard loopt. Op zich denk ik belangrijk, want je resultaten zijn behoorlijk afwijkend. Omdat Stans je omslagpunt bepaald heeft ga ik er van uit dat dit volkomen juist is. Je loop in mijn ogen dus ten op zichtte van andere lopers met een lage hartslag. Daar is op zich niks mis mee hoor. Wat wel weer gek is is de tijd die je nu loopt op de 10 km. Als je nu ruim onder je omslagpunt 5:30 min/km loopt, dus op je vastgesteld marathon hartslag van 126 kom je al uit op 55 minuten. Dan kan het dus nooit dat je 10 km voluit 52 minuten is.

Je ziet dat eigenlijk nooit tenzij jij nog niet heel lang (serieus) hard loopt of jezelf nog nooit echt pijn hebt gedaan op een 10 km. Dat beeld schets je eigenlijk zelf al een beetje door te zeggen dat jij de laatste 3 km nog kon versnellen. Ik verwacht dan ook eigenlijk als je echt voluit gaat je ergens rond de 47 a 48 minuten uitkomt bij de 10 km voluit.

Of heb je een tikfout gemaakt en moet 5:30 min/km soms 6:30 min/km zijn want dan klopt alles veel beter....
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
basbuizer
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 nov 2016, 10:44
Locatie: GOUDA

Re: eerste 10K VOLUIT

Bericht door basbuizer »

Hallo Peter,

Mijn loopgeschiedenis is grillig. Af en toe vaak, dan weer maanden/jaren niet. Een rode lijn is wel dat ik steeds mijn snelheid op de 3K en 5K wilde versnellen. In mijn 30-er jaren liep ik mijn PR op de 3K in 12:10 m/s totaal. Mijn beste tijd op de 5K was 2,5 jaar geleden 4:52 min/km.

De laatste 10K deed ik op 5:19 en de 6K intensief op 4:55 min/km. Dus het is nog geen gelopen zaak, wat grillig nog. Ik zal me laten verrassen, en ook af en toe een interval erin gooien om mijn hart uit te dagen ...

Fijn dat je zo betrokken meedenkt.

Hartegroet,
Bas
Plaats reactie