ademhaling

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
RenevLuijk

ademhaling

Bericht door RenevLuijk »

Goedendag, ik ben afgelopen vrijdag begonnen met het 100 dagenschema om de marathon van Eindhoven te gaan lopen op 11 oktober. Nu ben ik redelijk fit doordat ik elke werkdag op mijn mountainbike naar mijn werk [33km], en natuurlijk ook terug naar huis fiets, maar hardlopen heb ik een tijdje niet gedaan omdat ik last van een overbelasting in mijn enkelgewricht had, na de marathon van Rotterdam. Ik merk nu dat ik mijn ademhaling niet onder controle kan houden. Hebben hier meer mensen last van? De warmte zal ook niet in het voordeel werken.......
RunningRob - Sportrusten

Re: ademhaling

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Wat bedoel je precies met "niet onder controle kan houden"? Ga je sneller ademen dan het patroon dat je voorgenomen had te lopen? Ik heb ook enige tijd lopen experimenteren voordat ik een prettig gevoel had. Ik loop als ik op tempo loop 3 passen inademen, 3 passen uitademen. Vogels kijken 3 in 4 of 5 uit. Moet het echt hard, dus volluit, gaat het best op 2 in 2 uit. Voor een 10km volluit begin ik op 3 in 3 uit en na een km of 4 a 5 schakel ik over op 2 in 2 uit. Dan lukt het me om een constant tempo te lopen over de gehele afstand.
rolfdejong

Re: ademhaling

Bericht door rolfdejong »

Ik liep in het begin ook tegen hetzelfde aan als jij, kon mijn ademhaling niet regelmatig en rustig houden. Heb de raad opgevolgd om de ademhalingsoefeningen iedere dag te doen, ook als je niet loopt. Tijdens het lopen kon ik mijn ademhaling niet op mijn passen krijgen, dus adem ik nu in en blaas met bolle wangen en tuitlippen langzaam uit. Als ik harder loop, dan blaas ik langer uit, waardoor mijn hartslag laag blijft, ik blaas mijzelf zo vooruit als het ware. Nu na een jaar en een halve marathon verder, adem ik automatisch langzaam uit. Dus, geef het de tijd! Succes
Plaats reactie