Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Yteke
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 nov 2017, 20:16

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Yteke »

Uitgelopen maar wel pittig: mijn hartslag was direct zo hoog dat ik langzamer ging lopen maar daarna kon ik mn tempo niet meer vinden en mn hartslag bleef hoog: warmte..
Dat was zo demotiverend dat ik ben gaan wandelen .. beetje jammer wel, want als ik rustig door was gegaan had ik de sportrusten tijd wel kunnen halen: 5:17. Nu 5:30
Ben weer een ervaring rijker en heb ervan geleerd: nooit gaan wandelen altijd rustig blijven lopen maar met de warmte was het wel pittig..
Volgende keer maar beter een wintermarathon ipv een voorjaars.. 😝

Nog een vraagje: als ik mijn basissnelheid hoger wil is het dan mogelijk om dat met het 10K schema van sportrusten te doen? Of kan dat beter anders?
boeskoolloper
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2017, 16:16

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door boeskoolloper »

Wat een geweldige ervaring! Ik heb het gedaan, heb 42 km lope te lopen :) Rotterdam bedankt!
Start ging prima, hartslag al snel veel te hoog door de warmte en daarom dat maar "los" gelaten.
Ben op marathontempo gaan lopen en dat ging tot 2e keer erasmusbrug goed. Vanaf daar pas echt veel last gehad van de warmte. Ik liep tot dan mooi op schema en zou dan finshen rond de 4:20 uur. In het kralingsbos af en toe moeten lopen om aankomende kramp op te vangen. Uiteindelijk in gefinished in 4:42 uur, supertrots!
Marlies E.
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2017, 15:31

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Marlies E. »

Yes, gelukt! :D

Ik heb 4.40 gelopen. Volgens het schema had ik 4.16 moeten halen. Maar net als alle anderen, was mijn hartslag ook veel hoger dan normaal door de warmte. Ik heb de tijd meteen losgelaten en ben rustig alle kilometers gaan afleggen. Onderweg heb ik goed voor mezelf gezorgd, op tijd een gel en overal drinken en sponzen.
Ik heb een super vlakke race gelopen. Nauwelijks last van mijn benen en pas bij 38 km kreeg ik het echt zwaar. Ik heb de hele tijd doorgelopen en zag de tweede helft, zeker rond het Kralingse bos, veel mensen sneuvelen of wandelen.

Ik vond het echt een geweldige ervaring! Zo gaaf om in mijn eigen stad te lopen! En super publiek! (behalve het lanceren van confetti uit zo'n toeter, toen ik net voorbij kwam).

Dit is zeker voor herhaling vatbaar en ook zeker met het Sportrusten programma.
Ik ben fan!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Alle finishers:

Van harte gefeliciteerd met je mooir prestatie! :D :D :D

Het was een erg pittige editie door het warme weer waar je je niet of nauwelijks op kon voorbereiden ;)

Dus Hulde!!
Meld je je nog op de wall of 14K?
https://www.sportrusten.nl/marathonrevo ... ll-of-14k/

Blijde groet,

Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Yteke schreef:Nog een vraagje: als ik mijn basissnelheid hoger wil is het dan mogelijk om dat met het 10K schema van sportrusten te doen? Of kan dat beter anders?
Het basisschema voor de 10k is een beginnersschema, wat gericht is op het comfortabel uitlopen van de 10 kilometer.

Als je echt sneller wilt worden op de 10K (en daarmee leg je ook een basis voor langere afstanden), kan dit met dit schema met een kleine aanpassing.

Vervang dan de snelle training in de week door een training op hoog D3, of loop deze training als interval. Probeer de snelle stukken van de interval tegen of boven je omslagpunt te lopen (dus eigenlijk zo snel mogelijk). ;)

Een interval loop je 2 delen snel, 1 deel langzaam en dit herhalen totdat je de gevraagde afstand hebt gelopen.
Dus bijvoorbeeld 5km loop je in 7 keer 500 snel + 250 langzaam.

Blijde groet,

Rob
Yteke
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 nov 2017, 20:16

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Yteke »

Bedankt Rob! Daar ga ik mee aan de slag!
ditgaatlukken
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2017, 21:20

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door ditgaatlukken »

Hier ook (weer) een goeie ervaring met sportrusten!
Heb de marathon uitgelopen in 3.48. Sneller dan verwacht en sneller dan vorige keer!
Weinig last gehad van de warmte, vond het wel lekker. Hartslag wel wat hoger, ws door de spanning (en vast ook het weer).
Met trainingen liep ik op marathonhartslag vrij ver onder mn beoogde marathontempo (ik liep 4.50 ipv 5.30), maar door de verhoogde hartslag tijdens de marathon matchte het juist helemaal goed.
Doordat ik in trainingen zoveel sneller liep, was het een beetje gokken op welke snelheid ik zou moeten vertrekken, ik was namelijk niet van plan de marathon in 4.50 te gaan beginnen. Dus daarin liet ik het schema even los, dacht ik. Ik besloot om voor 5.20 te kiezen en daarop te starten. Dat klopte stiekem toch helemaal met het schema en mn hartslag op de wedstijddag! Tot 30/35km de 5.20 kunnen volhouden. Daarna is de tijd wat opgelopen, maar daar had ik vrede mee!
Genoten van Rotterdam en het 100 dagen schema, ik kan het iedereen aanraden!
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Linda_Rotterdam »

Bij mij ging het ook niet volgens plan. T/m de helft lekker op tempo gelopen (1:56), maar daarna verkrampte bovenbenen en was lastig om nog een looppas aan te houden. Veel gejogd, maar niet meer gewandeld, en dat vond ik dan toch een prestatie, als ik het slagveld om me heen zag ;)

Wel nog ergens gestopt om m'n sokken uit te trekken. Kon me daarna wel weer herpakken om door te gaan.

Ik dacht dat ik toch maar eens op hartslag moet gaan lopen, ipv alleen tempo. Maar als ik zo de verhalen lees, had dat het verschil niet gemaakt.

4:26 totaaltijd, waarvan 4:18 beweegtijd volgens m'n horloge.
Nu wel waanzinnig spierpijn, veel meer dan de vorige keren. Zo'n 2 uur door de kramp heen lopen is blijkbaar niet bevorderlijk :oops:
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Linda,

Ik zag je tijd op Strava, ik begrijp nu je reactie ;)
Toch gefeliciteerd met je prestatie!

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie