Hoe hartslag omhoog krijgen?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Rikki

Hoe hartslag omhoog krijgen?

Bericht door Rikki »

Beste sportievelingen,

Onlangs heb ik een Inspanningstest gedaan waaruit een omslagpunt van 181 kwam voor het hardlopen.
Ik ben een luie loper en liep voor de test meestal met een gemiddelde hartslag van 100.
Nu probeer ik volgens het schema van het 100 dagen programma ook in D2 te lopen (hartslag 146 - 163 voor mij).
Maar ik krijg dat helemaal niet voor elkaar. Volgens de test had ik een prima conditie met een VO2max van 51,78.
Als ik keihard mijn best doe lukt het me om 2 km met een gemiddelde hartslag van 132 te lopen, maar toen ik thuis kwam moest ik bijna kotsen. Ik had wel een mooi PR gelopen (9 minuut 61 sec). Maar goed, zo stuk gaan leek me niet echt de bedoeling. Nu probeer ik flink hard te lopen, maar niet zo stuk te gaan. Mijn gemiddelde hartslag blijft nu hangen tussen de 110 en 120. Die hartslag heb ik ook als ik het huishouden doe. Ik blijf met die hartslag wel sneller hardlopen dan voorheen; rond de 5 minuut per kilometer waar ik eerder rond de 6 minuut per kilometer liep. Mijn rusthartslag daalt ook. Maar ik train onder D0 of in D0 (officieel is dat de warming-up hartslag).
Ik gebruik overigens geen medicijnen zoals bètablokkers en ben een gezonde vrouw van 31. Ik loop vanaf september 3 x per week hard (ongeveer 5 km per keer). Tijdens het lopen probeer ik mijn uitademing te verlengen.

Rara, hoe kan ik het dat ik mijn hartslag niet omhoog krijg?
Hebben jullie tips voor het omhoog krijgen van mijn hartslag en daardoor het verbeteren van mijn conditie?
RunningRob - Sportrusten

Re: Hoe hartslag omhoog krijgen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rikki,

Wat is je loopgeschiedenis? Loop je al een tijdje of is de eerste keer dat je de 10k gaat lopen?

Verder: check je je rusthartslag, en is deze constant?

Ik hoor graag van je.

Blijde groet,

Rob
Rikki

Bericht door Rikki »

Hoi Rob,

Bedankt voor je eerste reactie.

Eerder heb ik zo’n 2 a 3 jaar vrij trouw hardgelopen. Ik heb nog nooit een 10k voor een wedstrijd gelopen, maar destijds wel in mijn trainingen. Met een pauze van ongeveer anderhalf jaar door zwangerschap en daarna een gezellig en drukke baby tijd, loop ik nu weer vanaf september.

Mijn rustharslag varieert nu tussen de 55 als ik me goed voel en 65 als ik moe en wat minder fit ben. Mijn rusthartslag blijft 1 of 2 dagen hetzelfde en stijft of daalt daarna met 1 punt. Nu ik met het 100 dagen programma ben begonnen blijft mijn rusthartslag onder de 60. Een tijdje geleden zat mijn rusthartslag tussen de 60 en 69. Met UPS en downs krijg ik dus een steeds lagere rusthartslag.

Groet, Rikki
Rikki

Bericht door Rikki »

Inmiddels heb ik de oplossing via de energy control coach die bij mij de rustmeting en Inspanningstest had gedaan.
Ik liep met een polsmeter, maar die zat er compleet naast!

Op advies van de coach ben ik met een hartslagmeterband gaan lopen. Tijdens een rustige training bleek ik netjes in mijn D2; rond de 150 slagen per minuut te lopen en niet zoals de polsmeter aangaf; rond de 110 slagen per minuut! Ook in rustige activiteit bleek er een groot verschil tussen de hartslagmeterband en de polsmeter. Volgens de hartslagmeter band had ik een variabele hartslag van 60 tm 90 en volgens de polsmeter had ik een vrij stabiele hartslag van rond de 100.

Kortom voor mij zit de oplossing in het lopen met een harstslagmeterband.
Ik weet van iemand anders dat die niet zulke grote verschillen tussen de metingen van de hartslagmeterband en de polsmeter had. Het zal vast per persoon verschillen in hoeverre een polsmeter een goede inidicatie kan geven van je hartslag.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rikki,

Dank voor je berichtje, goed te horen dat het is opgelost!

Succes met trainen!
Plaats reactie